بررسی اپیدمیولوژی بیماران بستری با تشخیص انفارکتوس حاد میوکارد در بیمارستان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های قلب و عروق شایعترین علت مرگ و میر در جهان می باشد که علت عمده آن عوارض عروق کرونر می باشد. به منظور بررسی علل افزایش روز افزون بیماری های قلبی، مطالعات مختلفی انجام شده است. این مطالعه جهت ارزیابی اپیدمیولوژی انفارکتوس میوکارد از نظر سن، جنس، نوع انفارکتوس و نیز ریسک فاکتورها و مرگ و میر زودرس در بیماران بستری با تشخیص انفارکتوس حاد میوکارد در بیمارستان شهید دکتر بهشتی کرمانشاه انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی – تحلیلی گذشته نگر با مراجعه به پرونده 1466 بیمار بستری با تشخیص انفارکتوس حاد میوکارد در سالهای 1377 و1378 در مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی کرمانشاه انجام گرفت. بیمارانی که با تشخیص فوق بستری شده و در طول بستری انفارکتوس حاد قلبی با بروز تغییرات در نوار قلب و افزایش آنزیمهای قلبی CPK) و (LHD به تایید رسیده بود وارد مطالعه شدند و اطلاعات مورد نیاز از پرونده استخراج و با روش های آماری توصیفی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته های پژوهش: تعداد کل بیماران 1466 نفر بود که 1038 نفر مرد(9/70%) و 428 نفر زن (1/29%) بودند. نتایج حاصله نشان داد که انفارکتوس حاد در جنس مرد (71%) و در افراد سیگاری (45%) شایعتر بود. پس از آن فشارخون بالا (33%)، هیپرلیپیدمی (14%) و دیابت (12%) قرار داشت. همچنین انفارکتوس ناحیه قدامی (آنتروسپتال) شیوع بیشتری داشت (49%) میزان مرگ ومیر در بیمارستان 5/7 درصد بود.
نتیجه گیری نهایی: بیماری قلبی در مردان سیگاری و بیماران با فشار خون بالا شایعتر است که هر دو مورد با اقدامات وسیع فرهنگی و بسط آگاهی عموم قابل پیشگیری است. تلاش درجهت اصلاح ریسک فاکتورهای اصلی در جامعه ما اهمیت بیشتری دارد. مرگ و میر بیمارستانی، قابل مقایسه با آمار ذکر شده در مطالعات قبلی می باشد که حاکی از اقدامات درمانی مناسب در بیمارستان شهید بهشتی کرمانشاه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p438223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!