مونیتورینگ سیکلوسپورین A در گیرندگان پیوند کلیه به منظور تنظیم غلظت دارو و تعیین محدوده های درمانی

چکیده:
مقدمه
سیکلوسپورین به عنوان داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی در سطح وسیعی در پیوند اعضاء بیماران خود ایمن و جلوگیری از بروز GVHD مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این تحقیق تعیین محدوده های درمانی غلظتهای Peak و Troughدارو بوده تا مناسب ترین دوز استفاده از دارو بدست آید.
مواد و روش ها
38 بیمار دریافت کننده پیوند کلیه در شش نوبت و به مدت 6 ماه پیگیری شده و علاوه بر تعیین غلظتهای Peak و Trough داروی سیکلوسپورین بر حسب دوز مصرفی در خون کامل آنها، آزمایشات بیوشیمیائی و ایندکس های هماتولوژی و وضعیت بالینی آنها مورد بررسی دقیق قرار گرفت. یافته های ژوهش: کلیرانس دارو برای بیماران در دو طرف سن 32 سالگی تفاوت داشته و دوزهای یکسان دارو در افراد مختلف به علل اختلافات فارماکوکینتیکی و فارماکودینامیکی، غلظتهای خونی متفاوتی را ایجاد کرده و بیماران مبتلا به رد پیوند حاد، کاهش معنی داری در سطح خونی دارو نسبت به سایر بیماران دارند، محدوده درمانی غلظت Peak و Trough با بهترین وضعیت بالینی به ترتیب 1446-520 و 492- 197 نانوگرم در میلی لیتر بوسیله روش RIA(برای سیکلوسپورین و متابولیتهای مهم آن) و محدوده درمانی برای دوز دارو 82/5- 02/3 میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن تعیین گردید. در روش RIA (برای سیکلوسپورین خالص و بدون متابولیت) محدوده درمانی غلظت Trough 301-81 نانوگرم در میلی لیتر بدست آمد. نتیجه گیری نهایی: با مصرف دوزهای بین 3تا6 میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن علائم بارز نفروتوکسی سیتی و هپاتوتوکسی سیتی مشاهده نشده و در مقایسه با سایر کشورها برای بیماران مقادیر کمتری سیکلوسپورین لازم است. اندازه گیری سطح Trough نیز ارتباط بهتری با علائم بالینی نشان داده و تنظیم دوز دارو و محدوده های درمانی بدست آمده سبب حداکثر محافظت بیماران می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p438403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!