کیفیت زندگی سالمندان زن در آسایشگاه خیریه کهریزک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از اجرای این پژوهش، اندازه گیری کیفیت زندگی زنان سالمند آسایشگاه خیریه کهریزک است. به این منظور، تعداد 87 زن سالمند آسایشگاه خیریه کهریزک که قادر به پاسخگویی به سوالات پرسشنامه بودند، به صورت تصادفی به عنوان نمونه های این مطالعه توصیفی تحلیلی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه و پرسشنامه لیپاد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و تحلیلی مانند میانگین، انحراف معیار، جدول توزیع فراوانی دو بعدی و ضریب همبستگی ناپارامتری اسپیرمن استفاده گردید.
بیشترین سالمندان مورد مطالعه در گروه سنی 74-65 سال و 84-75 سال (هر یک 35.4 درصد) بودند و میانگین کلی سن، 72.5 سال بود. بیشتر این افراد، بی سواد (63.2 درصد) و 88.5 درصد از آنها درآمد ماهیانه کمتر از 50000 ریال داشتند. 71.8 درصد از آنها بیوه و 12.9 درصد از آنها مطلقه بودند. میانگین نمره استاندارد شده کیفیت زندگی 54.62 با انحراف معیار 10.22 بوده است. کیفیت زندگی در کل و در ابعاد فیزیکی، خود مراقبتی، اجتماعی و رضایت از زندگی در سطح خوب و در بعد افسردگی و اضطراب و بعد شناختی در سطح ضعیف به دست آمد.
یافته های این تحقیق با یافته های سایر محققین همخوان نیست. به این معنی که کیفیت زندگی در کل و در بیشتر ابعاد، بخصوص در بعد رضایت از زندگی، بالاتر از سایر مراکز مراقبت و نگهداری از سالمندان است که می تواند ناشی از تلاش خیرین نیکوکار، مدیریت صحیح و موفق و ارایه خدمات بصورت مطلوب در آسایشگاه خیریه کهریزک باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p444846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!