گزارش موردی یک مورد زنده ماندن پس از ابتلا به سندرم Ekiri

پیام:
چکیده:
زمینه
انسفالوپاتی توکسیک کشنده ناشی از شیگلوزیس (سندرم Ekiri) یک عارضه نادر از عفونت با شیگلا است که با تب، بیحالی شدید، تشنج، ادم شدید مغزی، کما و مرگ در غیاب دهیدراتاسیون اتفاق افتاده و تقریبا همیشه مرگبار است. این مقاله گزارشی از کودکی است که پس از ابتلا به سندرم Ekiri زنده مانده است.
معرفی بیمار: پسری 3 ساله به علت تب یک مورد حمله تشنج جنرالیزه تونیک-کلونیک، کاهش سطح هوشیاری و اسهال بدون علائم دهیدراتاسیون به اور‍‍‍‍ژانس مراجعه نمود. تشخیصهای افتراقی شامل مننزیت، شیگلوز و تشنج atypical ناشی از تب بود. آزمایشات خون، ادرار، مدفوع و مایع مغزی- نخاعی همگی طبیعی بوده تنها سدیم سرم بیمار 119 mmol/l گزارش شد. آزمایش مدفوع بیمار نیز تعداد زیاد RBC در مدفوع را نشان داد. بیمار به علت تکرار تشنج تحت درمان با داروهای ضد تشنج و نیز با احتمال شیگلوزیس تحت درمان با سفتریاکسون قرار گرفت. سی تی اسکن در بدو ورود بیمار نمایانگر ادم شدید مغزی بود. پس از 48 ساعت بیمار هوشیاری خود را بدست آورد. در کشت مدفوع ارگانیسم شیگلا فلکسنری رشد نمود و در سی تی اسکن بعدی کاهش چشمگیر ادم مغز مشاهده گردید.
نتیجه گیری
از آنجاییکه علائم عصبی ازجمله عوارض خارج روده ای شیگلوزیس هستند توصیه می گردد که این بیماری در لیست تشخیص های افتراقی در زمان مواجهه با بیمار دارای نشانه های عصبی توجیه نشده به خصوص در مناطق اندمیک قرار گرفته و اقدامات درمانی خاص صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
375 تا 378
لینک کوتاه:
magiran.com/p461548 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!