مقایسه ارزش تشخیصی سونوگرافی و بلغ باریم در کودکان مشکوک به ریفلاکس معده به مری با استفاده از آزمون استاندارد pH متری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ریفلاکس معده به مری (GER) با عبور محتویات معده به داخل مری و بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) با علایم و مشکلات حاصل از برگشت محتویات معده مشخص می شود و از شایعترین مشکلات در کودکان است.
در این مطالعه، آزمونهایی که به طور معمول برای تشخیص ریفلاکس معده به مری استفاده می شوند. برای دستیابی به یک آزمون حساس و اختصاصی که درجه تهاجمی کمتری نیز داشته باشد، مورد بررسی قرار می گیرند.
روش بررسی
این مطالعه آینده نگر مقطعی را برای مقایسه دقت بلع باریم و سونوگرافی در تشخیص ریفلاکس معده به مری در مقایسه با pH متری انجام دادیم. پنجاه کودک (یک ماهه تا 15 ساله) با علایم بیماری ریفلاکس معده به مری به مطالعه وارد شدند. پس از کسب رضایت نامه از والدین برای بلع باریم، سونوگرافی و pH متری 24 ساعته، هر اقدام توسط یک پزشک متخصص، که هیچ یک از نتایج دیگری اطلاع نداشتند، انجام شد.
یافته ها
در بیمارانی که نتیجه pH متری آنها مثبت بود، نتایج 90% موارد سونوگرافی (p=0.004) و 50% موارد بلع باریم (p=0.02) مثبت به دست آمد. میزان منفی کاذب در بلع باریم 50% و در سونوگرافی 10% بود. میزان مثبت واقعی در سونوگرافی 90% و در بلع باریم 50% و میزان منفی واقعی در سونوگرافی 40% و در بلع باریم 35% بود. میزان حساسیت برای سونوگرافی 90% و برای بلع باریم 50% و میزان ویژگی برای سونوگرافی 40% و برای بلع باریم 35% به دست آمد. میزان پیشگویی مثبت (positive perdictive value-PPV) برای سونوگرافی 69% و برای بلع باریم 53% بود و میزان پیشگویی منفی (negative predictive value-NPV) برای سونوگرافی 72% و برای بلع باریم 31% بود.
نتیجه گیری
مطالعه ما نشان داد که سونوگرافی از حساسیت و ویژگی و میزان پیشگویی مثبت و منفی بالاتری نسبت به بلع باریم برخوردار است و با توجه به هزینه کمتر و بی خطر بودن انجام آن برای کودکان، می توان آن را در خط اول تشخیص برای بیماران مشکوک به برگشت محتویات معده به مری قرار دارد و توصیه می شود از pH متری 24 ساعته برای پیگیری بیماران مقاوم به درمان استفاده گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
82
لینک کوتاه:
magiran.com/p462702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!