علل قطع زودهنگام شیر دهی و انتظارات مادران شیر ده از خانواده و جامعه در سنندج

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه
تغذیه با شیر مادر برای کودک، مادر و جامعه بسیار مفید و مهم است.
هدف
مطالعه به منظور تعیین علل قطع زودهنگام شیردهی و انتظارات مادران شیرده از همسر، محل کار و سیستم بهداشتی انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی که در آبان ماه 1383 در سنندج انجام شد، مادرانی که در آبان ماه 1381 زایمان داشته و دارای پرونده بهداشتی بودند، مورد مصاحبه قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه گردآوری و با آزمون آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
از 288 مادر %2/45 بی سواد یا کم سواد (ابتدایی) و %1/86 خانه دار بودند. %5/49 کودکان حدود 6 ماه به طور انحصاری و حدود %80 آنان، 22 تا 23 ماه از شیر مادر تغذیه شده بودند. مدت زمان شیردهی با سواد رابطه معنی دار (001/0p<) و با شغل ارتباط منفی داشت. مهم ترین علت های قطع شیردهی قبل از دو سال عبارت بودند از: تفکر مادر مبنی بر کافی بودن مدت شیردهی (%9/18)، ناکافی بودن شیر مادر (%9/18)و امتناع کودک به دلیل نامعلوم (%17). %3/30 مادران هیچ گونه حمایتی از سوی شوهران خود احساس نکردند. %6/43 از شوهران خود انتظار کمک در امور منزل، %8/68 مادران شاغل انتظار افزایش مرخصی زایمان و %2/18 توقع برخورد مناسب از سوی مراکز بهداشتی- درمانی را داشتند. %1/57 تا حدودی و فقط %7/39 به بهترین شکل از سوی مراکز بهداشتی درمانی حمایت شده بودند. حمایت مراکز با مدت شیردهی مادران ارتباط معنی دار و مثبت داشت(001/0p<).
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، مشاوره اصولی با مادران و بررسی علل امتناع شیرخوار از شیر مادر در رفع مشکلات شیردهی مؤثر است. افزایش مرخصی زایمان جهت تداوم شیردهی، مؤثر و افزایش آگاهی پدران در زمینه چگونگی حمایت از مادران لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p474446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!