ارزیابی آزمایشگاهی فعالیت ضد میکربی سفپیم بر روی تعدادی از باکتری های بیماری زای جدا شده از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان کودکان تبریز

نویسنده:
پیام:
چکیده:
سفالوسپورین ها مشتقات 7- آمینو سفالوسپورین بوده و در ساختمانشان حلقه بتا لاکتام دارند. این داروها بر اساس زمان ورودشان به کاربرد بالینی به صورت نسل اول، دوم، سوم و چهارم نام گذاری می شوند. سفپیم یک سفالوسپورین نسل چهارم بوده که مانند سفالوسپورین های نسل اول علیه گرم مثبت ها فعال است و شبیه سفالوسپورین های نسل سوم فعالیت با طیف وسیعی، علیه گرم منفی ها دارد. این دارو به تازگی وارد بازار دارویی ایران شده است. در این مطالعه با روش سنجش حساسیت، اثرات ضد میکربی سفپیم با اثرات داروهای دیگر به طور آزمایشگاهی بر روی باکتری های استافیلوکوک اورئوس، استافیلوکوک کواگولاز منفی، پزودوموناس آئروژینوزا، کلبسیلا پنومونی، اشریشیا کولی، انتروباکتر کلواکه، سر اشیا مارسنس، سالمونلا غیر تیفی، پروتئوس میرابیلیس، آسینتوباکتر و استرپتوکوک غیر A به روش دیسک دیفیوژن (کریبی - بوئر) مقایسه گردیده است. طی شش ماه از 100 سوش بالینی جدا شده در آزمایشگاه میکروب شناسی مرکز پزشکی کودکان تبریز، مقاومت باکتری ها نسبت به سفپیم به ترتیب زیر مشخص گردید: پزودوموناس آئروژینوزا (100%)، کلبسیلا پنومونی (46%) استافیلوکوک اورئوس (40%)، استافیلوکوک کواگولاز منفی (40%)، انتروباکتر کلواکه (40%)، آسینتوباکترها (30%)، پروتئوس میرابیلیس (20%)، اشریشیاکولی (6%)، سراشیا مارسنس (0%)، سالمونلا غیر تیفی (0%) استرپتوکوک غیر A (0%). شایع ترین باکتری مقاوم به سفپیم در آزمایشگاه، پزودوموناس آئروژینوزا بوده و در درجات بعدی کلبسیلا پنومونی، انتروباکتر کلواکه، استافیلوکوک اورئوس، استافیلوکوک کواگولاز منفی و آسینتوباکترها قرار داشتند. با نگاهی به اثر مهاری سفپیم بر روی باکتری های یاد شده و مقایسه آن با سایر آنتی بیوتیک ها، نشان دهنده طیف گسترده مقاومت نسبت به این دارو است. مقاومت بالای باکتری ها نسبت به سفپیم، علی رغم عدم استفاده زیاد این دارو در ایران جای بحث فراوانی دارد. به منظور پیشگیری از شیوع سوش های مقاوم به سفپیم مطالعات گسترده در این زمینه لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p477332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!