بیماری کاوازاکی در منطقه شرق مازندران1381-1376

چکیده:
سابقه و هدف
بیماری کاوازاکی، عامل وازکولیت حاد کودکان، با علت ناشناخته می باشد و در حال حاضر سردسته علل بیماری های اکتسابی قلب کودکان ژاپنی و آمریکای شمالی است. مطالعه زیر جهت آشنایی با ویژگی های همه گیری شناسی، بالینی، درمانی و سرانجام بیماری در کودکان منطقه ساری بین سال های 1381-1377 طراحی و اجراء گردید.
مواد و روش ها
این بررسی یک مطالعه توصیفی- مروری بر روی پرونده های بیماران مبتلا به کاوازاکی بستری شده در منطقه شرق مازندران می باشد. معیار انتخاب بیماران براساس ضوابط تشخیص بیماری کاوازاکی انجمن قلب آمریکا بوده است. ویژگی های فردی، بالینی، آزمایشگاهی، درمان و پاسخ به آن و سرانجام بیماری استخراج و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
از 29 مورد بیمار مبتلا به کاوازاکی بستری شده، 25 بیمار دارای شرایط لازم برای انتخاب شدن بوده اند. متوسط میزان بروز سالیانه 3/7 درصد هزار، در کودکان کم تر از 5 سال بوده است. میانگین سن ابتلا 3/22±38 ماه و محدوده سنی 5/3 تا 80 ماه بوده است. 40 درصد موارد در پاییز عارض شده، نسبت موارد بیماری پسران به دختران 27/1 به1 بوده، متوسط دوره زمانی شروع علایم تا تشخیص و درمان 1/3±2/8 روز و کم ترین یافته بالینی لازم برای تشخیص، لنف آدنوپاتی با 73 درصد بوده است. 5 بیمار از 25 بیمار، قبل از شروع درمان ضایعات قلبی- عروقی(یک بیمار میوکاردیت و پریکاردیت، 4 بیمار اتساع عروق کرونر) داشتند، 22 نفر از 25 بیمار به یک دوز ایمونوگلوبولین وریدی(IVIG) و آسپیرین(ASA) با دوز بالا به طور همزمان پاسخ مناسب دادند. 2 بیمار با دو دوز ویک بیمار با دوز سوم IVIG بهبودی یافتند. در پی گیری 3 تا 12 ماهه بیماران، همه آنان جز یک مورد از بیماری و عوارض قلبی- عروقی بهبودی کامل یافتند.
استنتاج
در منطقه، بیماری کاوازاکی از بیماری های وازکولیتی نسبتا شایع بوده که میزان شیوع آن مشابه آمریکای شمالی ولی بیش تر از کشورهای اروپایی و کم تر از ژاپن می باشد. اگرچه بیماران قبل از شروع درمان، گرفتار ضایعات قلبی- عروقی بوده اند، اغلب آنان به درمان IVIG، ASA پاسخ مناسب داده و طی 3 تا 12 ماه پی گیری بهبودی کامل یافتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
108
لینک کوتاه:
magiran.com/p484876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!