بررسی اثرات ضد کرم گیاه بومادران(Achillea Millefolium) بر روی انگل اکسیور در موش

چکیده:
سابقه و هدف
در طب سنتی ایران در مناطق آذربایجان و خراسان، برای درمان آلودگی های کرمی از گیاه بومادران استفاده می شده است. هدف از این تحقیق ارزیابی اثرات ضد کرم اسانس و عصاره گیاه بومادران بر روی کرم اکسیور به عنوان شایع ترین نماتود دستگاه گوارش، در موش به صورت “In Vitro” و “In Vivo” بوده است.
مواد وروش ها
عصاره گیری گیاه به روش “Reflux Condenser Method”و اسانس آن با روش تقطیر با آب(Hydrodistilation) تهیه شد و در غلظت های متفاوت به صورت “In Vivo”و “In Vitro” به موش های Balb/c آلوده به اکسیور خورانده شد. موش های مورد آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در 3 گروه «تحت تجویز عصاره» – «عصاره تغلیظ شده» و «اسانس» قرار گرفتند. اثرات ضد اکسیور عصاره و اسانس بومادران با روش های “Graham” و “Sauden” ارزیابی شده.
یافته ها
عصاره و اسانس گیاه بومادران موجب غیرفعال شدن کرم های اکسیور گردید. اما بر عفونت زایی تخم ها تاثیر آشکاری نداشت. نتایج حاصل از خوراندن غلظت های مختلف عصاره و اسانس در موش های Balb/c که به طور تجربی به اکسیور آلوده شده بودند، نمایانگر اثرات قطعی دفع کرم بود(P=0.0001). قسمت موثر عصاره گیاه، گل آن بود که غلظت 20 میلی گرم در دسی لیتر آن اثر “ED50” نسبی را نشان داد. اسانس گیاه نیز در غلظت 5/0میلی گرم در دسی لیتر (ED50 نسبی) اثرات مشابهی را ظاهر نمود. مقادیر اولین دوز کشنده “LD” برای عصاره گل حدودا 40 میلی گرم در دسی لیتر و برای اسانس 2/1 میلی گرم در دسی لیتر به دست آمد. همچنین عصاره و اسانس گیاه سبب کاهش تعداد تخم های دفع شده در موش های تحت آزمایش گردید که وابسته به مقدار “Dosage”بوده است(P=0.0001).
اثرات ضد انگلی گیاه بومادران، قطعی است و کاربرد عصاره و اسانس آن در درمان اکسیور انسان، نیاز به تحقیقات بیش تری دارد.
استنتاج
فرآورده های به دست آمده از گیاه بومادران، به ویژه عصاره گل و اسانس گیاه قدرت “Antihelmatic” (ضدانگل) بالایی را نشان داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p484992 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!