مقایسه رژیم های سه و چهار دارویی حاوی دوز پایین فورازولیدون با رژیم سه دارویی حاوی مترونیدازول جهت ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری در بیماران م

چکیده:
سابقه و هدف
ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوری، اساس درمان موثر زخم اثنی عشر می باشد. در مطالعات غربی، درمان سه دارویی به عنوان درمان خط اول در ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری توصیه شده است. در این مطالعه تصادفی کنترل شده بر آن شدیم تا کارایی دو رژیم سه دارویی ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری حاوی دوز پایین فورازولیدون یا مترونیدازول را با رژیم چهار دارویی حاوی دوز پایین فورازولیدون و بیسموت مقایسه نماییم.
مواد و روش ها
در این بررسی 150 بیمار که در اندوسکوپی فوقانی (EGD) زخم اثنی عشر داشته و عفونت هلیکوباکترپیلوری در آن ها اثبات شده بود، به طور تصادفی با یکی از سه روش (OAF) 20 میلی گرم امپرازول دو بار در روز، 1000 میلی گرم آموکسی سیلین دو بار در روز و 100 میلی گرم فورازولیدون دو بار در روز یا 500 میلی گرم مترونیدازول دو بار در روز (OAM) و یا رژیم (OABF) 20 میلی گرم امپرازول دو بار در روز و 1000 میلی گرم آموکسی سیلین دو بار در روز و 100 میلی گرم فورازولیدون دو بار در روز و 240 میلی گرم ساب سیترات بیسموت دو بار در روز به مدت 2 هفته، تحت درمان قرار گرفتند. ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری 12 هفته بعد از درمان، توسط روش C14 urea breath test ارزیابی شد.
یافته ها
150 بیمار (88 مرد و 62 زن با میانگین سنی 5/11 ± 3/40) تحت مطالعه قرار گرفتند. در بررسی از نظر نسبت مرد به زن، میانگین سنی، مصرف سیگار، سابقه خونریزی، مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، مدت علایم و اندازه زخم، تفاوت معنی داری در سه گروه مشاهده نشد. پذیرش دارویی در حد عالی (بالای80 درصد) در رژیم های OAF، OAM، OABF به ترتیب 94 درصد، 96 درصد و 98 درصد بود. عوارض شدید رژیم در OAF، 8 درصد (ضعف، بی اشتهایی، اسهال)، در رژیم OAM، 4 درصد شامل (سردرد، خشکی دهان) و در رژیم OABF، 6 درصد شامل (ضعف، تهوع، سرگیجه) بود. 145 بیمار، دوره تحقیق را به پایان رساندند. میزان ریشه کنی براساس قصد درمان (intention to treat) در رژیم OABF، OAM، OAF به ترتیب 72 درصد، 40 درصد و 54 درصد و براساس اتمام طرح به ترتیب 4/73 درصد، 8/40 درصد و 4/57 درصد بود..
استنتاج
با توجه به نتایج به دست آمده، علی رغم برتری فورازولیدون هیچ یک از رژیم های سه دارویی، کارآیی لازم را نداشته و جهت ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری توصیه نمی شوند. در رژیم چهار دارویی حاوی دوز پایین فورازولیدون، میزان ریشه کنی HP افزایش چشم گیری یافته، ولی باز هم کم تر از رژیم ایده آل است. بنابراین جهت دستیابی به رژیم ایده آل، مطالعات بیش تر با رژیم های پایه فورازولیدون شامل دوز متوسط فورازولیدون (mg300) روزانه در یک رژیم چهار دارویی دو هفته ای و یا حتی دوز بالای فورازولیدون (mg400) روزانه در رژیم چهار دارویی، به شرطی که فورازولیدون فقط طی هفته اول درمان مصرف شود و بقیه داروها به مدت 2 هفته ادامه یابد، توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p484996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!