بررسی فراوانی ادنو ویروس ها در عفونت های حاد سیستم تنفسی تحتانی کودکان در تهران طی سال های 77-78

چکیده:
سابقه و هدف
از آنجایی که ادنوویروس ها می توانند یکی از مشکلات عمده بهداشتی کودکان را تشکیل دهند، و نیز به سبب عدم دسترسی به الگوی اپیدمیولوژیکی این عفونت که در بسیاری از مواقع به تصور باکتریایی بی جهت تحت درمان آنتی بیوتیکی قرار می گیرد، این پژوهش با هدف بررسی فراوانی آدنوویروس ها در عفونت های حاد سیستم تنفسی تحتانی کودکان زیر14 سال در6 مرکز آموزشی و درمانی کودکان درتهران طی سال های77 الی 78 طراحی و اجرا گردید.
مواد و روش ها
به منظور انجام این مطالعه، از حلق و بینی 231 کودک مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی کودکان تهران و با تشخیص کلینیکی عفونت های حاد سیستم تنفسی تحتانی توسط سواب پنبه ای نمونه تهیه و در محیط ترانسپورت s’Hank جمع آوری گردید. نمونه ها پس ازنگهداری درشرایط 20- درجه سانتی گراد، در بخش ویروس شناسی انستیتوپاستور ایران با روش فلورسانت آنتی بادی جهت تفکیک ویروس مورد آزمایش قرار گرفتند.
یافته ها
در این بررسی 5/9 درصد از نمونه ها مثبت بودند. همچنین بیشترین اشکال بالینی عفونت تنفسی به پنومونی (2/68 درصد) اختصاص داشت. بیشترین میزان عفونت (7/63 درصد) نیز در کودکان 1 تا 4 سال مشاهده شد که آزمون های آماری بین متغیر سن و ابتلا به عفونت ارتباط نشان دادند (005/0P<). میزان عفونت در پسران بیش از دختران بوده و فاقد اختلاف معنی دار بود، اما میزان عفونت تنفسی در فصل سرد بیش از سایر فصول سال با اختلاف آماری معنی دار مشاهده گردید (001/0P<).
استنتاج
با توجه به یافته های این تحقیق مبنی بر شایع تر بودن عفونت حاد تنفسی در کودکان 1 تا 4 سال و فصول سرد سال، پیشنهاد می شود پزشکان و پرستاران به ارایه آموزش به مادران جهت پیشگیری توجه بیشتری مبذول نموده، مسئولین امر و سیاستگزاران تامین سلامت جامعه جهت فراهم نمودن امکانات پیشگیری و درمان عفونت مذکور سعی و تلاش وافری مصروف دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p485132 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!