بررسی قد و وزن کودکان زیر 6 سال روستاهای شهرستان گرگان در سال 1377

چکیده:
سابقه و هدف
پایش رشد کودکان بهترین وسیله جهت بررسی وضعیت تغذیه در یک جامعه شناخته شده است. این بررسی به منظور تعیین الگوی روند افزایش قد و وزن و وضعیت تغذیه در کودکان زیر 6 سال روستاهای شهرستان گرگان در سال 1377 به اجرا در آمده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، نمونه گیری به طریق خوشه اییک مرحله ای انجام شد و حدود 10 درصد کودکان زیر 6 سال روستایی (2802 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. اندازه گیری وزن و قد به ترتیب با دقت 1/0 کیلوگرم و 1/0 سانتی متر انجام شد. سن دقیق کودکان نیز از پرونده بهداشتی آنان در خانه های بهداشت استخراج گردید. جهت مقایسه گروه ها از آزمون t و استاندارد مرکز آمارهای بهداشتی آمریکا (NCHS) به عنوان مرجع استفاده شده است.
یافته ها
نتایج این بررسی نشان داد که دختران از وضعیت رشد جسمی بهتری نسبت به پسران برخوردار بودند. میزان شیوع سوء تغذیه نیز بعد از دوره شیرخوارگی رو به افزایش بوده است. در گروه پسران، 93/43 درصد موارد از نظر قد و 11/5 درصد موارد از نظر وزن 2SD پایین تر از وزن استاندارد NCHS قرار داشتند ولی در گروه دختران این میزان به ترتیب 49/31 و 94/6 درصد بود.
استنتاج
سوءتغذیه مزمن (تاخیر رشد قدی) بیش از سوء تغذیه حاد (تاخیر رشد وزنی) کودکان زیر6 سال روستاهای گرگان را رنج می دهد و سوءتغذیه در پسران بیش از دختران و بعد از دوره شیرخوارگی رو به افزایش می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
66
لینک کوتاه:
magiran.com/p485136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!