بررسی میزان آلودگی به اکسیور و ولویت در دختران 2 تا 5 ساله

چکیده:
سابقه و هدف

اکسیورزیکی از مشکلات عمده بهداشتی دنیا بخصوص در کودکان زیر 12 سال است. بیش از 40 میلیون آمریکائی خصوصا کودکان به اکسیور آلوده اند. یکی از عوارض انگل نقش آن در ایجاد ولویت می باشد. ازآنجایی که انگل در دختران شایعتر از پسرهاست این تحقیق با هدف اطلاع از میزان شیوع اکسیور و ولویت در دختران 2 تا 5 ساله مهد کودکهای شهرستان ساری انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی انجام شد و از کلیه کودکان در دسترس 2 تا 5 ساله مهدهای کودک شهر ساری با استفاده از روش چسب اسکاچ نمونه گرفته شد. ولو کودکان فوق توسط ماما و زیر نظر متخصص زنان مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات مربوط به خارش، شقاق مقعد، ادم و خارش ولو و واژن و سوزش، بیقراری و شب ادراری کودک پس از بررسی در پرسشنامه هر کودک ثبت گردید.
سایر اطلاعات هر کودک شامل سن کودک، نوع مهد، سواد و شغل پدر و مادر، تعداد افراد خانوار، تعداد همبازی های خانوادگی، تعداد کودکان و مربیان هر کلاس، وضعیت ناخن و عادات نامعقول کودکان، تعویض روزانه لباس زیر و شستشوی روزانه کودک، ضدعفونی کردن روزانه اسباب بازی ها و ملحفه، وجود پزشک در مهد و کارت بهداشتی مربی وکودک، به کمک مربیان و والدین در پرسشنامه هر کودک ثبت گردید و از کودکان مبتلا به اکسیوروز نمونه مجدد چسب اسکاچ از ناحیه ولو گرفته شد.

نتایج

از مجموع 217 کودک بررسی شده 64 نفر (5/29درصد) مبتلا به اکسیوروز بودند و 38 نفر (5/17درصد) ولویت داشتند و در 13کودک (6%) آلودگی توام به اکسیور و ولویت دیده شد که با انجام آزمون آماری X2 ارتباط معنی داری بین اکسیوروز و ولویت دیده نشدودر2/34درصدازکودکانی که ولویت داشتندهمزمان اکسیوروزنیز دیده شده است.
بین آلودگی به اکسیور با سن رابطه معنی دار (001/0P<) و بین آلودگی به ولویت و گروه های سنی رابطه معنی دار (05/0P<) و بین آلودگی به اکسیور و استفاده از اسباب بازی به صورت فردی و جمعی رابطه معنی دار (01/0P<) دیده شده است و بین آلودگی به ولویت و خارش و شقاق مقعد رابطه معنی دار (05/0P<) مشاهده شده است.

استنتاج

با توجه به میزان شیوع اکسیور و نقش آن در ایجاد ولویت و وجود محدودیتهایی در زمینه بررسی آن لزوما اجرای برنامه های وسیع جهت ارزیابی سلامت کودکان از نظر عوامل ایجاد کننده ولویت ضرورت دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p485424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!