بررسی تاثیر نوع آلیاژ آلومینیوم بکار رفته در دیواره اتاقک یونش چاهکدار مرتبط با هوای آزاد بر پاسخ اتاقک در انرژی پرتوهای گامای 137Cs، 57Co و 241Am

پیام:
چکیده:
اتاقک های یونش چاهکدار مرتبط با هوای آزاد در مراکز پرتو درمانی برای اندازه گیری شدت چشمه های براکی تراپی به کار می روند. در این کار پژوهشی با استفاده از کد مونت کارلوی MCNP-4C، اتاقک یونش چاهکدار مدل HDR-33004 شبیه سازی شده است. پاسخ اتاقک (جریان الکتریکی) شبیه سازی شده برای مکانهای مختلف چشمه در طول محور مرکزی اتاقک، رفتار مشابهی با نتایج حاصل از اندازه گیری داشت و مکان مرجع اندازه گیری در اتاقک شبیه سازی شده با مکان مرجع اندازه گیری شده در اتاقک مدل HDR 33004 یکسان بود. نتایج حاصل نشان داد که مقدار جریان حساب شده به ازای واحد شدت برای چشمه 137Cs بستگی چندانی به نوع آلیاژ آلومینیوم به کار رفته در دیواره اتاقک ندارد، ولی برای چشمه های 57Co و 241Am، نوع آلیاژ آلومینیوم دیواره اتاقک تاثیر قابل ملاحظه ای در پاسخ اتاقک دارد و وجود عناصری با عدد اتمی بالا مانند روی در آلیاژهای آلومینیوم بکار رفته در دیواره اتاقک، باعث افزایش در پاسخ اتاقک برای چشمه های 57Co و 241Am می شود. همچنین مشخص شد که برای آلیاژهای مشابه Al-7091 پاسخ های حساب شده آشکارساز و اندازه گیری شده برای چشمه های 137Cs، 57Co و 241Am در توافق خوبی با یکدیگرند که این نشان دهنده بکارگیری آلیاژهایی مانند Al-7091 در ساخت اتاقک مدل HDR-33004 می باشد. از نتایج به دست آمده در این تحقیق می توان در طراحی اتاقک های یونش چاهکدار مرتبط با هوای آزاد برای چشمه های گامای کم انرژی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p485607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!