بررسی میزان آگاهی و استفاده از پزشکی مبتنی بر شواهد در بین دستیاران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پزشکی مبتنی بر شواهد (Evidence Based Medicine، EBM)، عبارت از استفاده دقیق از بهترین شواهد پژوهشی در تصمیم گیری در مورد یک بیمار خاص میباشد که به دلیل اهمیت، در سالهای اخیر توجه زیادی به آن شده است. این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی و استفاده دستیاران بالینی به عنوان یکی از مهمترین گروه های آموزش دهنده و آموزش گیرنده، از پزشکی مبتنی بر شواهد صورت گرفت.
روش کار
این بررسی یک مطالعه مقطعی است که نمونه آن 71 نفر از دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1385 بودند.
داده ها توسط پرسشنامهای که روایی محتوای آن به وسیله صاحبنظران و پایایی ثبات درونی آن در یک مطالعه اولیه مورد تایید قرار گرفت، جمع آوری گردید.
یافته ها
نتایج به دست آمده حاکی از آن است که 9/93 درصد از دستیاران معتقد بودند استفاده از نتایج تحقیقات میتواند سبب بهبود تصمیمگیری روزانه آنان گردد، لیکن 3/80 درصد از آنان آموزش مدونی در زمینه پزشکی مبتنی بر شواهد ندیده بودند. 85 درصد از پاسخ دهندگان به اینترنت دسترسی داشتند، لیکن بیش از 70 درصد از آنان از منابع پزشکی مبتنی بر شواهد بی اطلاع بودند و 9/60 درصد اعلام کردند که در سال گذشته کمتر از 10 بار از مدلاین (Medline) یا سایر موتورهای جستجوی اطلاعات پزشکی جهت بیماران خود استفاده کرده بودند.
نتیجه گیری
نتایج این بررسی نشان داد که دستیاران تخصصی با وجود نگرش مثبت نسبت به پزشکی مبتنی بر شواهد و دسترسی به اینترنت جهت تصمیمگیری بالینی، عملا از پزشکی مبتنی بر شواهد استفاده نمیکنند و همچنین از سایتهای تخصصی پزشکی مبتنی بر شواهد بی اطلاع هستند. شاید علت این امر این باشد که آموزش مدونی در این زمینه ندیدهاند. به دلیل اهمیت این گروه در تصمیم گیری های بالینی و همچنین آموزش رده های پایینتر، نیاز مبرمی به آموزش جامع و صحیح در خصوص استفاده از پزشکی مبتنی بر شواهد در این گروه وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p505399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!