بررسی مقایسه ای وضعیت ازدواج مجدد و آثار آن در بهداشت روانی همسران شهدا و همسران متوفیان

نویسنده:
چکیده:
این تحقیق در سال 1380 با هدف بررسی مقایسه ای وضعیت ازدواج مجدد در بین همسران شهدا و همسران متوفیان عادی (زنان فاقد شوهر) انجام گرفت. سوال اصلی پژوهش این بود که میزان ازدواج مجدد دربین این زنان چقدر است؟ عمده ترین دلایل عدم ازدواج آن ها چیست؟ وضعیت و میزان سازگاری زناشویی در بین آنان چگونه است و سرانجام این که میزان سازگاری زناشویی در بین آنان با چه متغیرهایی ارتباط دارد؟ تحقیق به روش توصیفی و با استفاده از آزمونهای SCL90، رضایت زناشویی اینریچ و پرسشنامه محقق ساخته انجام شد و درآن، تعداد 450 نفر از زنان فاقد شوهر (243نفر از همسران شهدا و 207 نفر از همسران متوفیان عادی) از شهر تهران انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج تحقیق نشان داد که حدود 24.5 درصد از زنان فاقد همسر ازدواج مجدد داشته اند. از بین 24.5 درصد از زنانی که ازدواج مجدد داشته اند 36 درصد دچار ناسازگاری زناشویی بودند و ازدواج 16 درصد در حال انحلال بود. سن زنان به عنوان تنها متغیر مرتبط با میزان سازگاری شناخته شد و سایر متغیرها همچون شهید یا متوفی عادی بودن، میزان تحصیلات، نسبت فامیلی با همسر فعلی و وضعیت ازدواج شوهر فعلی ارتباط معناداری با میزان سازگاری زناشویی نداشت. عمده ترین دلایل عدم ازدواج مجدد در بین زنان مورد بررسی عبارت بود از نگرانی از آینده فرزندان، نداشتن حوصله، عدم نیاز نسبت به ازدواج مجدد، نبود مورد مناسب، و وجود تعهد به پیمان قبلی با شهید یا متوفی. همچنین تحقیق نشان داد که بیش ترین علایم در بین زنان فاقد همسر در برگیرنده اختلال بدنی شکل، وسواس، افسردگی، اضطراب و پارانویید بود که این نسبت ها در بین همسران متوفیان عادی بیش تر از همسران شهدا دیده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p508931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!