اثر هیپوکلریت سدیم به عنوان شوینده ی کانال بر ریزنشت ترمیم های کامپوزیت رزین

پیام:
چکیده:
بیان مساله: هیپوکلریت سدیم، به عنوان شوینده ی شیمیایی برای هدف های گوناگون در کارهای درمان ریشه استفاده می شود. ازآنجا که این ماده اکسیدکننده ی نیرومند است، می تواند با پلی مریزاسیون مواد رزینی تداخل داشته باشد.
هدف
هدف از این بررسی آزمایشگاهی، مقایسه ی اثر هیپو کلریت سدیم بر خاصیت سیل کنندگی دو گونه ماده ی چسباننده ی عاجی توتال اچ و سلف اچ در اتاقک پالپ دندان های مولر، در زمان های گوناگون پس از درمان ریشه بود.
مواد و
روش
سقف پالپ چمبر و ریشه ها (1 تا 2 میلی متر زیر فورکیشن) در80 دندان مولر نخست قطع گردید و بافت های پالپی به طور کامل از میان برده شدند. دندان ها، بر پایه ی گونه ماده ی چسبنده توتال اچ Multi-Purpose plus) Scotchbond) و سلف اچ (Clearfil SE Bond) به دو گروه چهل تایی بخش شدند. سپس، پالپ چمبر ده عدد از دندان های هر گروه اصلی، بی درنگ با کامپوزیت رزین ترمیم شدند (گروه های شاهد). سی دندان برجا مانده از هر گروه با کاربرد هیپوکلریت سدیم پنج درصد به مدت پنج دقیقه در پالپ چمبر آماده سازی شده و با کامپوزیت رزین های مربوط به هر باندینگ عاجی (Z100، Clearfil Photo Core) در سه فاصله ی زمانی، بی درنگ، یک هفته و دو هفته پس از شست و شو با هیپوکلریت سدیم ترمیم شدند. با روش فیلتراسیون مایع مقادیر ریز نشت اندازه گیری گردید. داده ها با استفاده از آزمون تی و آنالیز واریانس واکاوی آماری شدند (05/0=.(α
یافته ها
گونه ی ماده ی چسبنده ی عاجی و فواصل زمانی گوناگون پس از استفاده از هیپوکلریت سدیم و ترمیم، اختلاف آماری معنادار از لحاظ میزان ریزنشت نشان ندادند (05/0p>). متغیر استفاده کردن و استفاده نکردن از هیپوکلریت سدیم اختلاف چشمگیر آماری را از نظر مقادیر ریزنشت نشان دادند (05/0p<). استفاده از هیپوکلریت سدیم باعث افزایش معنادار در ریزنشت گردید.
نتیجه گیری
استفاده از شوینده ی هیپوکلریت سدیم در طی درمان های ریشه اثر منفی بر ریز نشت ترمیم های کامپوزیتی دارد. تاخیر زمانی در قرار دادن ترمیم نتوانست این اثر منفی را خنثی سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p529662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!