بررسی پاراکلینیکی عصاره اتانولی بومادران بر الکتروکاردیوگرام، آنزیم های قلبی و الکترولیت های سرم گوسفند

پیام:
چکیده:
مقدمه
بومادران قرن ها به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده بوده است. بومادران در طب سنتی موارد ضعف قلب، افزایش فشار خون و ترومبوز عروق مغزی و کرونر تجویز می شود.
هدف
با توجه به عدم وجود گزارش علمی درباره اثرات قلبی تزریق عصاره این گیاه، این مطالعه برای بررسی تغییرات برخی پارامترهای قلبی و بیوشیمیایی سرم متعاقب تزریق داخل وریدی عصاره اتانولی بومادران انجام شد.
روش بررسی
12 رٲس گوسفند به ظاهر سالم انتخاب و به طور تصادفی به 2 گروه تیمار و شاهد تقسیم شدند. در گروه تیمار عصاره بومادران با دز 20 میلی گرم بر کیلوگرم و در گروه شاهد سالین نرمال داخل وریدی تزریق شده و در زمان های 0، 5، 15، 30، 45، 60، 90 و 120 دقیقه الکتروکاردیوگرام اشتقاق Base-apex و در ساعات 0، 2، 6، 24، 48 و 72 بعد از تزریق نمونه خون وریدی گرفته شد و غلظت سرمی آنزیم هایcTnT، ASTو CK-MBو سدیم، پتاسیم، کلر، کلسیم، منیزیم و فسفر اندازه گیری شد.
نتایج
عصاره اتانولی بومادران باعث افزایش معنی دار ارتفاع موج P در زمان های 5 و 90 دقیقه و ارتفاع موج S 120 دقیقه بعد از تزریق و کاهش معنی دار طول موج T در 15 دقیقه بعد از تزریق شد. سایر پارامترهای بررسی شده تفاوت معنی داری نداشتند.
نتیجه گیری
تجویز عصاره بومادران با دز 20 میلی گرم بر کیلوگرم موجب افزایش قدرت انقباض قلب در 2 ساعت بعد از تزریق می شود. بررسی های بیشتری برای شناسایی، جداسازی و تعیین مکانیسم اثر ماده موثره و در نهایت تهیه یک داروی گیاهی اینوتروپ مثبت ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p532154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!