جستاری در محتوا و قابلیت های نرم افزار درختواره فقه

چکیده:

نرم افزار درختواره فقه، نخستین مجموعه نموداری است که از محتوای نسخه های معتبر قدیمی فقهی تهیه شده و با امکانات نوین پژوهشی و جدیدترین روش های جستجو و ترکیب، به پژوهشگران علم و فقاهت ارائه گردیده است.
در این نسخه، بازیابی درختی اطلاعات از اولین کتب فقهی موجود از فقهای بزرگ شیعه استخراج شده است که عبارت اند: فقه الرضا منسوب به امام رضا(ع)، المقنع و الهدایه بالخیر تالیف شیخ صدوق(ره)، الاشراف و المقنعه اثر شیخ مفید(ره)، الکافی ابن صلاح حلبی(ره)، الانتصار، الناصریات و جمل العلم و العمل تالیف سید مرتضی(ره).
دلیل این انتخاب نیز آن است که فقه اسلامی هر قدر به عصر ائمه اطهار(ع) نزدیک تر باشد، در نگاه فقها از اصالت بیشتری برخوردار بوده و در واقع، بهتر می تواند دیدگاه حضرات معصومین(ع) را مکشوف سازد. ضمن این که همواره متون بر جای مانده از قدما برای فقهای امروز ما اهمیت داشته و دارد و نیز این امر برایشان مهم می باشد که قدما در مورد یک مساله خاص نظرشان چه بوده و آن را در چه بابی از ابواب فقه دسته بندی می کرده اند؛ چون در بعضی موارد هست که مجتهد به مستند روایی یک مساله دست نمی یابد و به کلام قدما استناد می کند و استنباط خودش را بر نظر متقدمین استوار می نماید. همچنین بسیاری از کتب قدما این ویژگی برجسته را دارند که فروعات فقهی خود را با متن حدیث بیان نموده اند و فتاوای آنان متن روایات اهل بیت(ع) است. به همین جهت، اگر چه کتاب های فقهی متاخرین نسبت به کتب فقهی قدما فروعات بیشتری را ارائه کرده است، اما کتب متقدمین به سبب آن که به عصر ائمه اطهار(ع) نزدیک تر می باشد، از ویژگی و اهمیت خاصی برخوردار است. از سویی ارائه ساختار و شیوه نوین اطلاع رسانی درختی نیازمند زیر بنا و الگویی برای طرح اولیه درختواره است بنابراین با توجه به عنایات فقهای عظام به کتاب شرائع الاسلام و نوع دسته بندی بدیع همراه با تبیین فروع فقهی آن، شاکله اصلی درختواره فقه از این کتاب ارزشمند اتخاذ شده است.و شرائع محقق(ره) مبنا و محور تحقیق نموداری این برنامه رایانه ای قرار گرفته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p534046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!