وضعیت اعتیاد به مواد مخدر در مراجعین به سه مرکز آموزشی درمانی شهر کرمانشاه (78-1377)

چکیده:
سابقه و هدف
مساله اعتیاد یکی از معضلات قابل بررسی در کرمانشاه است و با توجه به عدم وجود اطلاعات دقیق در مورد شیوع اعتیاد در این شهر، این مطالعه با هدف تعیین میزان وضعیت مصرف مواد مخدر و همچنین تعیین مشخصات دموگرافیک افراد مصرف کننده انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی روی 4005 نفر از مراجعین به اورژانس های مراکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره)، طالقانی و شهید فهمیده کرمانشاه در سال های 1377 و 1378 انجام گرفت. اطلاعات دموگرافیک از طریق پرسشنامه جمع آوری شد و نمونه های ادرار این افراد ابتدا با روش ایمنوکروماتوگرافی که یک روش غربالی است، آزمایش شدند و به منظور حذف هر گونه عامل مداخله گر در نتیجه آزمایش، مثل مصرف داروهای مسکن و... نمونه های مثبت با روش کروماتوگرافی لایه نازک (TLC) که یک روش تاییدی است، مجددا آزمایش شدند تا نتایج حاصل دارای اعتبار کافی باشند.
یافته ها
در این پژوهش 3454 مرد و 551 زن مورد بررسی قرار گرفتند که در مرحله اول (غربالی) 496 نفر (4/12 %) از نمونه ها از نظر وجود مواد مخدر مثبت بودند. در مرحله دوم (آزمایش تاییدی) تنها 189 نفر از آن ها (7/4 درصد) مثبت باقی ماندند و بقیه منفی شدند. بحث: شیوع اعتیاد در جامعه مورد مطالعه 7/4 % بود و چون نتیجه مثبت آزمایش اپیوم با روش ایمنوکروماتوگرافی (روش سریع) به دلیل احتمال تداخلات دارویی قابل اعتماد نیست، لذا پیشنهاد می شود در آزمایشگاه های اپیوم، نمونه ها را ابتدا با روش سریع غربال نمایند و نمونه های مثبت را مجددا با روش TLC آزمایش کنند و فقط در صورتی که TLC وجود مرفین را در ادرار تایید نمود، نتیجه آزمایش اپیوم مثبت اعلام شود و در صورت منفی بودن TLC نتیجه آزمایش اپیوم نیز منفی اعلام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p534478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!