وضعیت تصادفات خیابانی شهر کرمانشه در سال 1377

چکیده:
سابقه وهدف
یکی از علل مرگ ومیر درجهان تصادف می باشد که به صدر درجه بندی علل مرگ ومیررسیده است وباتوجه به افزایش بیش از حد انتظار وسایط نقلیه درکرمانشاه دریک دوره 26 ساله وهمچنین تصادفات ناشی ازعدم التزام رانندگان به اجرای اصول وضوابط رانندگی، محققان را به مطالعه حاضر با هدف ترسیم سیمای تصادفات وسایط نقلیه درشهرکرمانشاه درسال 1377 رهنمون ساخت.
مواد وروش ها
روش مطالعه به صورت توصیفی است که با استفاده از سوابق موجود در اداره راهنمایی و رانندگی و پرونده های موجود در سازمان پزشکی قانونی کرمانشاه صورت گرفت متغیرهای سن، جنس، نوع تصادف، زمان، روز، فصل، علت تامه تصادف، عامل مؤثر در تصادف، جرح، فوت و سن مجروحان مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
تعداد کل تصادفات 2334 مورد بود که به چهار نوع تصادف تقسیم بندی شدند. تصادفات جرحی و فوتی طبق سوابق راهنمایی و رانندگی 2/11% موارد را تشکیل می دادند. 7/99% رانندگان تصادف کرده مذکر بودند. بیشتر رانندگان تصادف کرده در محدوده سنی 40-20 سال (9/57%) بودند. بیشترین تصادفات در ساعات قبل از ظهر (12-11) و سپس ساعات عصر (18-16) اتفاق افتاده بود. روزهای شنبه (31/17%) و پنجشنبه (37/16%) بیشترین آمار تصادف را داشتند. بیشترین تصادفات مربوط به وسایط نقلیه سواری (4/52%) بوده است. بیشترین علت تامه تصادفات عدم رعایت حق تقدم (4/31%) بود. متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری 114 نفر بودند که از این تعداد 99 نفر مذکر و 15 نفر مؤنث بودند.
بحث: بیشترین علت تامه تصادف، عدم رعایت حق تقدم تشخیص داده شده، لذا می توان استنباط نمود که دلیل عمده تصادفات نقص رفتاری رانندگان می باشد. سن بیشتر افراد تصادف کرده درمحدوده 40-20 سال بوده که سن فعال جامعه می باشد و بخشی ازنیروی مولدجامعه راتشکیل می دهند و براثر تصادف دچار خسارات جانی، مالی وازکارافتادگی معلولیت ودرمواردی حتی از بین رفتن نخبه ها درجامعه می گردند. آموزش های فرهنگی و اجتماعی در کاهش تصادف های ترافیکی می تواند بسیار حایز اهمیت باشد؛ لذا با توجه به نقش رسانه های همگانی، پیشنهاد می شود که اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی و راه های جلوگیری از سوانح و تصادف های ترافیکی توسط این رسانه ها آموزش داده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p534484 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!