کیفیت عملکرد ماماها در ارایه مراقبت های دوران بارداری در مراکز بهداشتی درمانی شهری، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پیام:
چکیده:
هدف از این مطالعه تعیین کیفیت عملکرد ماماها در ارائه مراقبت های دوران بارداری در مراکز بهداشتی درمانی شهری مشهد در سال 1380 بود.
در این مطالعه توصیفی، عملکرد 37 ماما از 26 مرکز بهداشتی درمانی شهری که به روش طبقه ای و تصادفی انتخاب شدند، در ارائه هر یک از اجزاء مراقبت های دوران بارداری در سه نوبت (در سه روز متفاوت) مورد مشاهده قرار گرفت. داده ها نیز از طریق پرسشنامه و فرم راهنمای مشاهده مراقبت های دوران بارداری جمع آوری گردید.
نتایج نشان داد نمره عملکرد 5/18 درصد از ماماها خوب، 70 درصد در حد متوسط و 5/11 درصد ضعیف بود و فقط 8/55 درصد از مراقبت های انجام شده مناسب و صحیح ارائه شده بود. مطلوب ترین وضعیت عملکرد ماماها در حیطه های ارجاع جهت آزمایشات دوران بارداری، ارزیابی سلامت جنین، کنترل وضعیت واکسیناسیون، تعیین تاریخ احتمالی زایمان و گرفتن شرح حال و نامطلوب ترین وضعیت عملکرد ماماها مربوط بود به معاینات فیزیکی، بررسی شکایات شایع، به کارگیری اصول مشاوره و توصیه جهت محل زایمان.
با توجه به نتایج مطالعه می توان چنین نتیجه گرفت که برخی از اجزا مراقبت از جمله معاینات فیزیکی و مشاوره که در تشخیص و درمان به موقع عوارض مامایی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار هستند، در مراکز بهداشتی درمانی مورد غفلت واقع شده اند. لذا پایش خدمات و ارزشیابی آنها جهت رفع مشکلات فوق ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
203 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p542057 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!