کارآیی دستگاه بذر کار- کودکار ذرت و مقایسه آن با ردیف کار نیوماتیک بر بهینه سازی مصرف کود فسفره و افزایش عملکرد ذرت دانه ای رقم SC704

پیام:
چکیده:
با هدف بهینه سازی توزیع کود فسفره و بررسی اثر مقادیر مصرف آن بر عملکرد ذرت دانه ای رقم SC704، دو آزمایش در دو سال در ایستگاه فیض آباد قزوین انجام گردید. آزمایش های در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار انجام شد. در آزمایش اول تیمارها شامل کاشت بذر با ماشین ردیف کار نیوماتیک ذرت و پخش سطحی کود و کاشت بذر و کود توسط بذرکار- کودکار ذرت با کاشت کود در 5 سانتی متری زیر بذر بود. بر اساس آزمون خاک میزان کود فسفره مورد نیاز به دو صورت کاشت کود همراه با کاشت بذر توسط دستگاه بذرکار- کودکار و پخش به صورت سرک در زمان کاشت بذر دستگاه ردیف کار نیوماتیک به خاک اضافه شد. تیمارها در آزمایش دوم سه سطح مصرف کود فسفره درحد توصیه بر اساس آزمون خاک، 25 و50 درصد کمتر از حد توصیه با دستگاه در عمق 5 سانتی متری زیر بذر بودند. فاکتورهای عملکرد، ارتفاع ساقه، وزن هزار دانه، طول بلال، قطر بلال، غلظت فسفر، آهن و روی در برگ، تعداد دانه در طول بلال و تعداد دانه در دور بلال اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که عملکرد در هنگام کاشت کود زیر بذر با ماشین (5/10188 کیلوگرم در هکتار) در مقایسه با پخش سطحی (06/7567 کیلوگرم در هکتار) افزایش 25 درصدی دارد. از طرفی در مقایسه سه سطح کودی مصرفی با ماشین مشاهده شد که با کاهش مصرف کود تا 50 درصد کمتر از حد توصیه اختلاف معنی داری در عملکرد حاصل نشد. اثر تیمارها بر سایر فاکتورهای اندازه گیری شده اختلاف معنی داری نداشته هر چند که اختلاف جزیی بین تیمارها وجود داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
133
لینک کوتاه:
magiran.com/p550084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!