سنت گرایان، زیبایی و سلسله مراتب هنر

نویسنده:
پیام:
چکیده:

سنت گرایان به طور کلی هنر را به سه دسته تقسیم می کنند. هنر دینی و هنر سنتی دو وجه این هنر معنوی است لیکن مهم تر از این دو هنری است که اینان از آن به عنوان هنر «قدسی» تعبیر می کنند. میان این سه وجه تجلی هنر معنوی مرزبندی مشخصی وجود دارد.
هنر قدسی تاثیر مستقیم بر هنر دینی و هنر سنتی دارد، زبان خاص خود را داراست، و پیام آن جهان شمول است. پیام هنر قدسی در حیطه همه ادیان یکی است اما تجلیات این پیام در کیان هر دین اشکال خاص خود را دارد. در چارچوب مسیحیت این وجه در هنر شمائل پردازی و در حیطه اسلامی در هنر تلاوت قرآن کریم، خوشنویسی، در معماری قدسی، و نیز در برخی ازآثار ادبی عرفانی متجلی است.
ویژگی هنر قدسی زیبائی آسمانی آن است اما در هنر قدسی زیبائی خود هدف نیست. بلکه برعکس این زیبائی آئینه تجلی زیبائی نا متناهی خداوند است. این چنین زیبائی ای رو به عالم درون و معنا دارد. در نتیجه هنرمندی هم که به خلق چنین آثاری می پردازد انسانی ویژه است و هم بیننده یا شنونده آن بشری است خاص و متفاوت با دیگران.
با در نظر داشتن تعاریف فوق این مقاله به بررسی ویژگی های هنر سنتی و به ویژه متعالی ترین وجه آن یعنی هنر قدسی می پردازد. در این چارچوب ضمن بررسی ویژگی های این هنر به آرا و عقاید برخی از برجسته ترین سخنگویان مکتب سنت گرا در غرب و به ویژه به نظریات کوماراسوامی، رنه گنون، شوان، مارتین لینگز، و سید حسین نصر و تعاریف آنان از هنر قدسی خواهد پرداخت. اشاره ای نیز به مقبولیت یافتن روز افزون این وجه هنر هم در چارچوب اسلام و هم ادیان دیگر خواهد شد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p565171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!