نقش استرس محدودیت حرکتی پیش از تولد بر عملکرد ایمنی موش های رات نر60 روزه

پیام:
چکیده:
مقدمه
استرس های دوران جنینی می تواند، بر پارامترهای خونی، عملکرد سیستم ایمنی، اختلالات رفتار و mood پس از تولد موثر باشد. مطالعه حاضر به بررسی اثر استرس محدودیت حرکت قبل از تولد بر کاهش عملکرد ایمنی در راتهای نر60 روزه نژاد می پردازد.
روش ها
38 رات حامله به چهار گروه تقسیم شدند. گروه شاهد یا راتهای حامله ای که در زمان حاملگی استرسی بر آنها وارد نمی شد و سه گروه آزمایشی. در گروه آزمایشی 1 راتهای حامله از روز 8 تا 21 حاملگی، در گروه آزمایشی 2 از روز 8 تا 17 حاملگی و در گروه آزمایشی 3 از روز 17 تا 21 حاملگی تحت استرس محدودیت حرکتی قرار گرفتند. در پایان پارامتر های خونی فرزندان نر 60 روزه متولد شده، بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان داد تعداد گلبول های سفید خون درگروه های 1 و 3 نسبت به گروه شاهد کاهش داشته است. همچنین درصد گرانولوسیت ها در گروه های آزمایشی 1، 2 و3 نسبت به گروه شاهد کاهش و درصد لنفوسیت ها افزایش داشت. به علاوه تعداد گلبولهای قرمز خون در گروه های آزمایشی 1 و 2 نسبت به گروه شاهد افزایش یافت. تعداد پلاکت های (platelets) گروه آزمایشی 1 نیز نسبت به گروه شاهد افزایش نشان داد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها به نظر می رسد که استرس محدودیت حرکتی قبل از تولد بر عملکرد سیستم ایمنی و خونساز اثر می گذارد و این اثر به صورت تغییر در پارامترهای خونی تظاهر پیدا می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
286
لینک کوتاه:
magiran.com/p571916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!