بررسی ابعاد آنتروپومتریکی استاتیکی کارگران 60-20 ساله شش قومیت ایرانی

چکیده:
مقدمه
آنتزوپومتری نقش مهمی در مدیریت صنعتی و بهداشت حرفه ای دارد و نیاز هست که به طور منظم اطلاعات آنتروپومتری جمع آوری شود. ولی پیش از این مطالعه ی انتروپومتری کارگران ایرانی در قومیت های مختلف انجام نشده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی شاخص های آنتروپومتریک کارگران ایرانی در شش قوم؛ و تهیه ی بانک اطلاعاتی حاوی ابعاد آنتروپومتریک این افراد انجام شد. این اطلاعات می تواند به مدیران، طراحان، مهندسان، و بهداشت عمومی کمک کند.
روش بررسی
در این پژوهش، داده های مربوط به 3716 نفرافراد نمونه، شامل 2965 مرد و 751 زن مورد بررسی قرار گرفت. جامعه ی مورد مطالعه، کارگران زن و مرد ایرانی در محدوده سنی 60-20 سال میباشند و محل اجرای این طرح 9 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی می باشد که در برگیرنده ی شش قوم فارس، ترک، کرد، لر، بلوچ و عرب در کشور ایران هستند، 36 بعد از ابعاد بدن به اضافه وزن کارگرانی که به طور تصادفی انتخاب شدند به روش استاتیک اندازه گیری شد. بعلاوه، پرسشنامه ای حاوی سئوالاتی در مورد مشخصات دموگرافیک نمونه های مورد مطالعه جمع آوری گردید. جهت اندازه گیری ابعاد بدن از صفحات مدرج 1*2 متری عمود برهم، کولیس با اندازه های بزرگ و کوچک، کالیپر، متر نواری و قابل ارتجاع و ترازو برای سنجش وزن استفاده شد. کلیه ی اندازه گیری ها در وضعیت استاندارد نشسته و ایستاده انجام شده اند.
یافته ها
نتایج این بررسی حاکی ست که میانگین قد در کارگران مرد ایرانی 172 سانتی متر و در کارگران زن ایرانی 158 سانتی متر می باشد. همچنین در این تحقیق میانگین وزن در مردان 74 و در زنان 58 کیلوگرم به دست آمد. از نظر آماری تفاوت معناداری بین قد و وزن کارگران مرد و زن ایرانی مشاهده شد (P < 0.0001). قابل توجه این که در بسیاری از ابعاد صدک پنجم مردان(مرد ریز نقش (تقریبا برابر با صدک پنجاهم زنان (زن میانه) است.
نتیجه گیری
وجود اختلافات در بین ابعاد بدن انسان ها به ویژه در زنان و مردان انتخاب روشی را جهت طراحی محصولات و تجهیزات ضروری می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p572862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!