ارتباط سطح هماتوکریت سه ماهه اول و سوم بارداری با پره اکلامپسی

چکیده:
چکیده
زمینه و هدف
پره اکلامپسی از مهم ترین عوارضبارداری است، حدود 20 درصد از زنان باردار در کشورهای در حال توسعه به پرهاکلامپسی مبتلا میشوند. چند عاملی بودن و نیز شروع فعالیت این عوامل از ابتدای حاملگی، مطالعات را به سمت تمرکز بر تستهای پیشگویی کننده سوق داده است. هدف مطالعه حاضر تعیین ارتباط هماتوکریت سطح سه ماهه اول و سه ماهه سوم با پره اکلامپسی بوده است.
روشبررسی
این پژوهش یک بررسی توصیفی تحلیلی میباشد که بر روی 266 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان انجام شد. اطلاعات مورد نظر با استفاده از پرسشنامه از طریق مصاحبه با واحدهای مورد پژوهشو جمعآوری اطلاعات موجود در پرونده های مراقبتدوران بارداری و پرونده های زایمانی و نیز نتایج بدست 28 بارداری) ‐ 11 هفته) و نیز سه ماهه سوم (هفته های 30 ‐ آمده از آزمایش تعیین هماتوکریت در سه ماهه اول (14 جمعآوری گردید. جهتتجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون کای اسکوئر استفاده شده است.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که میانگین و انحراف معیار سطح هماتوکریت سه ماهه اول و سوم به ترتیب 38 درصد بوده است. بین سطح هماتوکریت سه ماهه ا ول و نیز سه ماهه سوم و ابتلا به /55 ± 2/ 40 و 80 /20 ± 3/02. (P<0/015، P<0/ پرهاکلامپسی ارتباط معنی داری وجود داشت. (001
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که پره اکلامپسی با سطح هماتوکریت سه ماهه اول ارتباط دارد. احتما لا مقادیر بالای هماتوکریت با افزایش ویسکوزیته خون، میزان جریان خون موجود در فضای بین پرزی را کاهش میدهد و روند پاتوفیزیولوژیک پره اکلامپسی را تحت تاثیر قرار میدهد. در حالیکه در حاملگی های طبیعی، تغییرات فیزیولوژیک صورت گرفته در جهت افزایش جریان خون رحمی است. همچنین پره اکلامپسی با سطح هماتوکریت سه ماهه سوم نیز ارتباط داشت. به نظر میرسد این عامل میتواند بهعنوان عامل پیشگویی کننده جهت پرهاکلامپسی مورد استفاده قرار گیرد، به هر حال مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p583125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!