هفته اول زندگی، هفته استثنایی در بقاء کودکان

چکیده:
آمار مرگ و میر بالای نوزادان در جهان (حدود4میلیون مرگ در سال) همچنین در کشور ایران (16تا20 در هزار تولد زنده یعنی سالیانه بیش از 20000مرگ قبل از پایان ماه اول زندگی) بسیار تکان دهنده است.
در آمارهای جهانی، حدود50% مرگ و میر نوزادان را در 24ساعت اول و سه چهارم آن را در هفته اول زندگی ذکر می کنند. دردناک تر از آن، این که 98% مرگ و میر نوزادان در کشورهای درحال توسعه و به سه دلیل عفونت، خفگی، عوارض نارسی و کم وزنی نوزاد است درحالی که در کشورهای توسعه یافته علت مرگ و میر نوزادان، بیشتر ناهنجاری های مادرزادی است.
درسال های اخیر که نهضت جهانی ترویج تغذیه با شیرمادر به اوج خودرسیده و پزشکان ارجمند و مادران عزیز با شگفتی های شیرمادر و ارزش و اهمیت آن در بقاء، تغذیه و رشد متناسب کودک آشنا شده اند نهایت تلاش خود را می کنند تا ازهمان دقایق آغازین زندگی، بهترین غذا یعنی شیرمادر را به نوزاد هدیه کنند ولی گاهی اوقات در اثر عدم آگاهی یا عملکرد نادرست، مشکلاتی پیش می آید که منجر به بستری شدن نوزاد به دلیل بی قراری، شیرنخوردن، بی حالی، زردی شدید، هیپرناترمی(افزایش سدیم خون)، حتی تشنج و.. می شود. صرف نظر از برخی عوامل پزشکی، بیشترین علت این پیامدها عدم تغذیه کافی نوزاد در ساعات و روزهای اول زندگی است لذا ضرورت دارد چاره ای برای این انسان های کوچک و معصوم که راهی برای ابراز نیازها و دردهای خود به جز گریه و فریاد (اعتراض) ندارند اندیشیده و جان ارزشمند آنان نجات داده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p591043 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!