بررسی مقاومت دارویی ناشی از بتالاکتاماز وسیع الطیف (Extended Spectrum ß Lactamases=ESBLs) در اشریشیا کلی با مقاومت چندگانه دارویی در بیماران بستری

چکیده:
زمینه و هدف
اشریشیاکلی یکی از مهم ترین و بیش ترین باکتری هایی است که از عفونت های کلینیکی بخصوص در بیماران بستری در بیمارستان جدا می شود، اخیرا مقاومت دارویی آن بویژه به چندین آنتی بیوتیک از دسته های دارویی مختلف مورد توجه قرار گرفته است و از آنجائی که یکی از علل مقاومت دارویی، تولید بتالاکتاماز وسیع الطیف می باشد؛ لذا هدف از این مطالعه، بررسی مقاومت دارویی ناشی از بتالاکتاماز وسیع الطیف در اشریشیاکلی با مقاومت دارویی چندگانه بوده است.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی تحلیلی، ابتدا حساسیت دارویی 113 مورد اشریشیا کلی جدا شده از بیماران با روش انتشار از دیسک، مشخص گردید. سپس با روش E.test، کمترین غلظت بازدارندگی دارو (MIC = Minimal Inhibitory Concentration) موارد مقاوم تعیین گردید و با استفاده از دیسک های نیتروسفین جهت بررسی آنزیم بتالاکتاماز و بررسی به روش Double disc، وجود بتالاکتاماز وسیع الطیف در انواع مقاوم تعیین شد و در نهایت نتایج با استفاده از تستهای t و chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از 113 مورد E.coli، 47 مورد(5/41%) دارای مقاومت دارویی چندگانه بودند و همگی در تست نیتروسفین مثبت بودند و نتایج مثبت به روش Double disc، وجود ESBLs (Extended Spectrum β lactamases) را در آنها مشخص ساخت.
نتیجه گیری
جداسازی 41% مقاومت در اشریشیاکلی جدا شده و اثبات وجود بتالاکتاماز وسیع الطیف در انواع مقاوم، توجه ویژه به مصرف سفالوسپورین های وسیع الطیف و همچنین انجام یک بررسی ملی را خاطرنشان می سازد
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p595116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!