جداسازی سلولهای بنیادی رویانی موش با استفاده از دودمان سلولی Vero- به عنوان لایه تغذیه کننده و القای تمایز آن به سلولهای شبه عصبی در محیط کشت.

چکیده:
هدف
سلول های بنیادی رویانی (Embryonic stem cells: ES cell) سلول هایی چند استعدادی می باشند که به طور معمول از توده سلولی داخلی جنین در مرحله بلاستوسیت به دست می آیند. سلول ES در محیط کشی در حضور فاکتورمهاری لوسمی (LIF) (Leukema Inhibitory Factor) یا لایه تغذیه کننده سلولی (دودمان STO فیبروبلاست یا فیبروبلاست حاصل از کشت اولیه) قادر است، دودمان سلولی پایدار، تمایز نیافته و با قدرت تزایدی بالا به وجود آورد. در واقع لایه تغذیه کننده از طریق ترشح LIF در محیط، از تمایز سلولی جلوگیری می کند. این ماده به وسیله سلول Vero تیمار شده با مایتومایسین C، نیز تولید و ترشح می شود. هدف اصلی در این پژوهش استفاده از دودمان مذکور برای جداسازی و کشت سلول ES موش بود. معیارهای ارزیابی سلول های ES جداسازی شده در گزارش حاضر عبارتند از: مورفولوژی، توانایی تشکیل اجسام شبه جنینی و سنجش آنزیمی برای آنزیم آلکالین فسفاتاز. همچنین توانایی این سلول ها در تمایز به سلول های شبه عصبی نیز مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
بلاستوسیستهای کاملا گسترش یافته از موش ماده نژاد NMRI (National Medical Research Instiute) پس از تحریک تخمک گذاری به دست آمد و بر روی تک لایه ای از سلول Vero غیر فعال شده با مایتومایسین C-، کشت داده شد. پس از گذشت چهار تا پنج روز توده سلولی داخلی به صورت مکانیکی برداشته و به وسیله محلول 25% تریپسین / EDTA تریپسینه شد. سه تا چهار روز بعد کلونی های متراکم ES قابل تشخیص بودند. تقریبا هر سه روز یک بار کلونی های حاصل تریپسینه و بر روی تک لایه جدیدی از –Vero که به وسیله مایتوماسین C تیمار شده بود – منتقل شدند. وجود آنزیم آلکالین فسفاتاز در این سلول ها با استفاده از آلفا نفتیل فسفات (- naphtyl phosphate) - به عنوان سوبسترا- به اثبات رسید.
نتایج
از نظر مورفولوژی سلول های ES کوچک و به هم فشرده و مرز بین آنها نامشخص بود. نسبت هسته به سیتوپلاسم بالا و هسته محتوی هستکهای کاملا مشخص و کلونی ها شبیه کلونی های ES حاصل در آزمایشگاه ما با استفاده پروتکل 4+/4- تحت اثر القایی اسید رتینوبیک قرار گرفتند. پس از گذشت چند روز سلول های با مورفولوژی شبه عصبی در محیط کشت ظاهر شد.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که دودمان سلولی Vero احتمالا لایه تغذیه کننده مناسبی برای جداسازی سلول های ES است. اگرچه کاربرد دودمان مذکور هنوز مستلزم تحقیقات بسیاری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p597305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!