نمایه احادیث علم امام در کتاب الحجت اصول کافی

نویسنده:
چکیده:
مرحوم کلینی علم الاهی امام معصوم7 را در کتاب الحجه، در ذیل 93 باب و 348 حدیث آورده است. این احادیث، مستقیم یا غیرمستقیم، به علم امام7، حجیت، عصمت و واجب الطاعه بودن امام7 اشاره دارند. حجیت امام7 در قول و فعل، رافع مشکلات و اختلافات است که همان نور علم است. توفیق و تسدید الاهی در عصمت، نقش خاصی دارد که از طریق افاضه علم است و عصمت بدون علم ممکن نیست و چون امام واجب الطاعه است، پس لازم است ریشه و اساس علم نزد او باشد.
احادیثی که به نحوی، بر علم الاهی امام دلالت دارند، در قالب جدول، شامل 364 ردیف، محتوای حدیث، نحوه دلالت و نشانی حدیث (شماره باب، صفحه، شماره حدیث) ارائه شده است.
دلالت حدیث بر علم امام7 با علائم اختصاری: الف: احادیث مستقیم، ب: اشاره به علم امام7 ج: احادیث غیرمستقیم، ج/:1 حجیت امام7، ج/:2 عصمت امام7، ج/:3 وجوب اطاعت امام 7ابواب 93 گانه در موضوع علم امام7 به ترتیب شماره باب، عنوان و تعداد احادیث مربوط، ارائه شده است. مدخلهای اصلی این نمایه عبارت اند از: ویژگی های امام7 به طور کلی، ویژگی های امام7 از دیدگاه علم، ویژگی های علم امام7 در پیوند با امامت او، ویژگی های علم امام7 به طور کلی، منابع علم امام7 و حیطه علم الاهی امام7.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p602430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!