بررسی مقایسه ای مشکلات عضلانی اسکلتی میان خلبانان هلیکوپتر و خلبانان هواپیما

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تعداد کثیری از مطالعات تحقیقاتی شیوع کمردرد در خلباننان هلیکوپتری را نشان می دهد. اما تعداد کمی مطالعه مشکلات عضلانی اسکلتی را در خلبانان هلیکوپتری و هواپیمائی با یکدیگر مقایسه نموده است. لذا هدف از این مطالعه، مقایسه میزان شیوع مشکلات عضلانی اسکلتی بین دو گروه خلبانان هلیکوپتری و هواپیمائی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه از پرسشنامه استاندارد نوردیک استفاده گردید و تعداد 256 خلبان هلیکوپتری و هواپیمائی پرسشنامه مذکور را کامل نمودند، در این مطالعه آنالیتیکال، برای مقایسه متغیرهای کیفی از تست مجذورکای (x2) و تست دقیق فیشرو برای مقایسه متغیرهای کمی از تستهای پارامتریک با انتشار نرمال استفاده گردید. از CI)، odds ratio (OR) (95 % برای مقایسه نسبتهای رسیک استفاده شده است.
یافته ها
میانگین ساعات پرواز در خلبانان هلیکوپتر 10 ± 6/12 و در خلبانان هواپیما 12 ± 5/54 ساعت بود. میزان کمردرد ایجاد شده بعد از پرواز در هوا در گروه شایع و در خلبانان هلیکوپتری حدود 42 درصد و در خلبانان هواپیما حدود 40 درصد می باشد. شکایتهای عضلانی اسکلتی در دیگر بخشهای سیستم عضلانی اسکلتی خلبانان هلیکوپتری و هواپیمائی به ترتیب عبارتند از: 35 % و 37 % در قسمت فوقانی پشت، 33 % و 30 % در ناحیه گردن، 32 % و 30 % در ناحیه شانه و بازوها، 4 /25 % و 8/32 % در ناحیه زانو و ساق پاها، 25 % و 23 % در ناحیه ران ها و لگن، 18 % و 30 % در ناحیه مچ پا و کف پا می باشد. (تمامی نتایج با 0/005
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که میزان کمردرد بعد از پرواز در هر دو گروه شایع می باشد ولی اختلال در فعالیتهای روزانه در طی یکسال گذشته بدلیل مشکلات عضلانی اکلتی در خلبانان هلیکوپتری معنی دار می باشد. این مطالعه می تواند بیانگر این باشد که وضعیت بدن در زمان پرواز در خلبانان هر دو گروه بیشتر از ارتعاش ایجاد شده توسط وسیله پرنده در ایجاد مشکلات عضلانی اسکلتی مؤثر می باشد. لذا طراحی ارگونومیک کابین خلبان در هر دو گروه از مهمترین عوامل در کاهش مشکلات عضلانی اسکلتی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1391
لینک کوتاه:
magiran.com/p603704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!