حوادث عروق مغزی (CVA) و مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی (OCP) به منظور پیشگیری از قاعدگی در بانوان روزه دار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیش از 1 میلیارد نفر مسلمان در طی ماه رمضان روزه می گیرند. بسیاری از زنان مسلمان مصرف داروهای خوراکی ضدبارداری(OCP) را برای پیشگیری از خونریزی ماهیانه و ادامه روزه داری در ماه رمضان ادامه می دهند. هدف این مطالعه یافتن این موضوع است که آیا ادامه مصرف داروهای خوراکی ضد بارداری(OCP) تاثیری بر حوادث عروق مغزی(CVA) در زنان روزه دار دارد.
مواد و روش ها
این مطالعه مشاهده ای از نوع مورد شاهد ((Case Control بر روی 41 نفر بیماران مبتلا به حوادث عروق مغزی(CVA) بصورت نمونه گیری در دسترس، صورت گرفت و با 123 نفر افرادی که به سایر علل به بیمارستان بقیه الله مراجعه نموده بودند؛ به عنوان گروه شاهد، مقایسه گردیدند. تمامی افراد مورد بررسی داروهای خوراکی ضدبارداری(OCP) استفاده می کردند.
یافته ها
2/73 ٪ از نمونه های مبتلا به حوادث عروق مغزی(CVA) دچار حمله هموراژیک شده بودند.تمامی بیماران مبتلا به CVA در گروه های سنی زیر 25 و بین 25 تا 35 سال دارای سابقه ادامه مصرف OCP بودند و 9/58 ٪ از بیماران مقطع سنی 35تا 45 و 50 درصد بانوان روزه دار بالای 45 سال ادامه مصرف OCP را در سوابق خود داشتند. میانگین سنی گروه بیمار بیشتر از گروه شاهد بود(015/0= P). در گروه بیماران درصد بیشتری از مصرف کنندگان داروهای خوراکی ضد بارداری(OCP) برای جلوگیری از خونریزی ماهیانه وجود داشتند.(2/45 OR= و001/0= P)
نتیجه گیری
مصرف داروهای خوراکی ضدبارداری(OCP) برای جلوگیری از خونریزی ماهیانه، باعث افزایش خطر ابتلا به حوادث عروق مغزی(CVA) می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1299
لینک کوتاه:
magiran.com/p603713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!