بررسی شیوع و علل حوادث منجر به بستری در مراجعین به بخش اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود

پیام:
چکیده:
مقدمه
حوادث به عنوان دومین علت معلولیت ها و یکی از مشکلاتی است که می تواند سبب اختلالات جسمی و روحی- روانی و در موارد شدیدتر منجر به مرگ گردد. این پژوهش به منظور تعیین میزان شیوع و علل حوادث منجر به بستری در مراجعین به بخش اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود وابسته به دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی- تحلیلی است که بر روی 3027 نفر از مصدومین ناشی از حوادث مختلف مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود صورت گرفته است. اطلاعات لازم توسط پرسش نامه و از طریق مطالعه پرونده های بایگانی شده در طول یک سال در بیمارستان جمع آوری گردید و داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفت. آزمون های فوق توسط نرم افزار SPSS تحت ویندوز انجام گردید.
نتایج
بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، از کل 3027 حادثه منجر به بستری، 7/73% مربوط به مردان و 3/26% مربوط به زنان بوده است. هم چنین بیش ترین موارد حادثه در سن 15 تا 20 سال بود و بیش ترین حادثه در افراد متاهل رخ داده بود. طبق نتایج، بیش تر حوادث (42%) را سوانح ترافیکی تشکیل می دهند و از 3/51% حوادث که محل آنها مشخص شده، 4/83% آن در خیابان رخ داده که بیش ترین آن ها در فصل تابستان و در ماه شهریور و در هنگام عصر اتفاق افتاده است. در این پژوهش بین نوع حادثه و سن، جنس، محل حادثه، فصل حادثه، ماه و زمان (ساعت) حادثه ارتباط معنی دار وجود داشت (05/0 P<)، ولی بین نوع حادثه و روز حادثه ارتباط معنی دار مشاهده نگردید (05/0 P>).
نتیجه گیری
حوادث همانند بسیاری از بیماری ها قابل پیش گیری است و این خود مستلزم توسعه آگاهی مردم نسبت به رعایت اصول ایمنی در هنگام رانندگی و افزایش ضریب ایمنی خیابان ها و جاده ها می باشد. برنامه ریزی موثر درمانی و مراقبتی در مراکز و بخش های اورژانس در کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث بسیار اساسی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p606822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!