رابطه مقادیر پلاسمایی فولات، کوبالامین و هموسیستئین تام پلاسما با هیپرمتیلاسیون ژن گیرنده استروژن-آلفا در مبتلایان به سرطان پستان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیان ژنتیکی گیرنده استروژن-آلفا (α،ERα (Estrogen receptor-در سلول های تومور پستان اهمیت درمانی دارد و بیان این ژن می تواند به واسطه هیپرمتیلاسیون در اگزون 1 مهار شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین مقادیر فولات، ویتامین B12 و هموسیستئین تام پلاسما با وضعیت هیپرمتیلاسیون ERα در مبتلایان به سرطان پستان برای اولین بار بود.
مواد و روش ها
جامعه مورد بررسی 137بیمار مبتلا به سرطان پستان در سنین بین 28 تا 85 سال بود. مقادیر پلاسمایی فولات و کوبالامین توسط دستگاه کمیلومینسنس خودکار و هموسیستئین تام پلاسما به وسیله HPLC اندازه گیری شد. وضعیت هیپرمتیلاسیون ERα در بافت تومور با استفاده از روش Methylation-specific PCR مورد بررسی قرار گرفت. برای آنالیز داده ها، از رگرسیون لجیستیک با تعدیل اثر عوامل مخدوش کننده ممکن استفاده شد.
یافته ها
هیپرمتیلاسیون ERα در 1/51 درصد از بیماران مشاهده شد. هیپر متیلاسیون ژن ERα با تاریخچه مصرف سیگار، طول مدت باروری، به طور مستقیم و با بیان پروتئین ER ارتباط معکوس نشان داد. بعد از تعدیل اثر عوامل مخدوش کننده، بین سطح فولات (668/0-052/0، CI95% و187/0=OR)و ویتامین B12 پلاسما (953/0-036/0، CI95% و 185/0=OR) و وضعیت هیپرمتیلاسیون ژن ERα ارتباط معکوس یافت شد. افزون بر این، همبستگی قابل توجهی بین مقدار هموسیستئین تام پلاسما و خطر پیشرفت هیپرمتیلاسیون ژن ERα مشاهده شد (2/73-26/1، 95% CI و 61/9=OR).
نتیجه گیری
یافته های این بررسی اثر بالقوه سطح هموسیستئین پلاسما و معکوس فولات و ویتامین B12 پلاسما بر وضعیت هیپرمتیلاسیون ژن ERα در بیماران مبتلا به سرطان پستان را نشان داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p609466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!