بوی بد دهان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بوی بد دهان که به آن Halitosis گفته می شود بوی نامطبوعی است که همراه با هوای بازدم از دهان یا بینی خارج می شود. شیوع بوی بد دهان تا 50% گزارش شده است و معمولا دندانپزشکان اولین گروهی هستند که می توانند به افراد دارای این مشکل کمک کنند.بوی بد دهان یک بیماری مولتی فاکتوریال است که به انواع بوی بد دهان واقعی (genuine)، بوی دهان کاذب (pseudohalitosis) و ترس از بوی بد دهان (halitophobia) تقسیم می شود. شایع ترین علت هالیتوزیس، از دهان منشا می گیرد که 90%-80% موارد را شامل می شود. علل دهانی هالیتوزیس شامل خشکی دهان، و بیماری های پریودنتال، زخم های دهان، پوشش سطح پشتی زبان، عفونت های دهان و ایمپلنت های دندانی می باشند. وقتی بیمار معتقد به داشتن بوی بد دهان آن را هالیتوزیس کاذب می نامند و اگر درمان هالیتوزیس واقعی یا کاذب صورت گیرد ولی بیمار همچنان معتقد به داشتن بوی بد دهان باشد آنرا Halitophobia می نامند. باکتری های گرم منفی بی هوازی نقش اصلی در ایجاد بوی بد دهان دارند.مهمترین روش های تشخیصی و اندازه گیری بوی بد دهان عبارتند از: روش ارگانولپتیک که بر اساس درک معاینه کننده از بوی دهان بیمار انجام می شود، روش کروماتوگرافی گاز و اندازه گیری با مانیتور سولفیدی.
نتیجه گیری
در درمان علامتی بوی بد دهان شناسایی عوامل دهانی ایجاد کننده بوی بد و رفع آنها بسیار حایز اهمیت است. آموزش استفاده صحیح از مسواک، نخ دندان و زبان پاک کن، همچنین استفاده از غذاهای فیبردار، مصرف آب فراوان و پاکیزه نگه داشتن دندان مصنوعی در رفع بوی بد دهان بسیار مهمی می باشند. دهان شویه های آنتی سپتیک نیز به عنوان مکمل روش های مکانیکی می توانند به برطرف کردن بوی دهان کمک کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
390
لینک کوتاه:
magiran.com/p611095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!