دیدگاه عاملین زایمان در مورد اپیزیاتومی روتین: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مطالعات متعدد نشان داده اند که اپیزیاتومی انتخابی با پیامدهای مطلوبی همراه است. با این وجود هنوز در بسیاری از بیمارستان ها عملکرد بالینی مطابق این یافته نیست. برای یافتن علت این امر به بررسی دیدگاه عوامل زایمانی در مورد اپیزیاتومی روتین پرداخته شد.
مواد و روش ها
این تحقیق به روش کیفی و تجزیه و تحلیل آن با رویکرد آنالیز محتوا انجام شد. به این منظور با متخصصین زنان و مامایی، ماماها و مربیان مامایی مصاحبه نیمه ساختار عمیق انجام گرفت. تعداد شرکت کنندگان بر اساس اشباع اطلاعاتی تعیین شد. با تحلیل محتوای مصاحبه ها، نکات مشترک شناسایی، کدگذاری و طبقه بندی شد. مقایسه مداوم سبب اطمینان از ثبات داخلی در روند کدگذاری گردید. به منظور روایی و پایایی سه نفر از اعضای گروه به طور مستقل متون را کدگذاری و سپس با همکاری یکدیگر محورهای نهایی را مشخص کردند و با بازگرداندن درون مایه ها به شرکت کنندگان از صحت آنها اطمینان حاصل شد.
یافته ها
در مجموع24 نفر در مطالعه شرکت نمودند. عوامل تاثیرگذار بر استفاده روتین از اپیزیاتومی شامل 5 مفهوم کلی گردید. همچنین مفاهیم جزیی به عنوان زیر طبقه مفاهیم کلی پدیدار شدند. این مفاهیم عبارت بودند از: 1- عامل زایمان (شامل: تجربه شخصی، سطح مهارت، کمبود نیروی انسانی، خستگی و بی حوصلگی، پائین بودن سطح آگاهی، قدرت برقراری ارتباط با مادر، نقش عامل زایمان)، 2- عامل مادری (شامل: جلوگیری و کاهش آسیب های مادری، تفاوتهای آناتومیکی، فرهنگ، عدم همکاری، بیماری ها)، 3- عامل جنینی (شامل: جلوگیری و کاهش آسیبهای جنینی و شرایط جنین)، 4- مشکلات قانونی و اجتناب از مواخذه شدن (شامل: شکایت بیمار از عامل زایمان و مواخذه شدن عامل زایمان توسط مقام ارشد و 5- نحوه اداره کردن زایمان (شامل: عدم دسترسی به تکنولوژی پیشرفته، عدم بکارگیری روش های جدید زایمان و عدم آماده سازی مادران).
استنتاج
تغییر در عملکردهای بالینی مثل اپیزیاتومی روتین که طولانی مدت وجود داشته، مشکل است. از آنجا که مطالعات، استفاده محدود از اپیزیاتومی را توصیه می کنند، بر اساس مفاهیم استخراج شده در این مطالعه مداخلاتی در جهت تغییر نگرش و عملکرد عوامل زایمانی در رابطه با استفاده از اپیزیاتومی لازم می باشد. آموزش به عوامل زایمان، دانشجویان و مادران باردار از راهکارهای اساسی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p617945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!