ارتباط نمایه توده بدنی با تست ورزش مختل در افراد با دردهای ایسکمیک قلبی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
شیوع افزایش وزن و چاقی به میزان قابل ملاحظه ای در جهان در حال افزایش است. افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. برخی از مطالعات نشان می دهد که الگوی توزیع چربی در بدن نقش تعیین کننده ای در شناسایی عوامل خطر بیماری ها دارد. از طرفی رابطه بین شاخص توده بدنی(BMI) و دردهای ایسکمیک قلبی و هم چنین وضعیت تست ورزش در این بیماران نکته ای است که نیاز به بررسی دقیق تر دارد.مطالعه اخیر با هدف ارتباط شاخص توده بدنی با تست تحمل ورزش مختل(مثبت) در افراد با دردهای ایسکمیک قلبی مراجعه کننده به مرکز قلب مازندران انجام گرفته است.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع تحلیلی است که به روش مورد- شاهدی انجام شده است. در این مطالعه با توجه به میزان BMI در بیماران ایسکمیک، تعداد 65 نفر به عنوان گروه مورد و تعداد 65 نفر هم به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. با استفاده از نوار متحرک (Tread mill) و طبق پروتکل بروس (Bruce protocol) نتایج و مدت زمان تحمل تست ثبت گردید. برای مقایسه میانگین شاخص های کمی از آزمون t مستقل و جهت مقایسه نسبت افراد با ویژگی های کیفی از آزمون کای دو و نرم افزار SPSS استفاده شده است.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان دادکه میانگین وزن درگروه مورد 1/57 کیلوگرم و میانگین قد 64/1متر بوده است. 5/58 درصد از گروه مورد سابقه هیپرلیپیدمی (کلسترول بالاتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر) و 8/78 درصد دارای سابقه افزایش قند خون (بالاتر از 120 میلی گرم در دسی لیتر) داشتند(001/0>p). 6/63 درصد از گروه مورد سابقه پرفشاری خون (بالای 90/140 میلی متر جیوه داشتند. یافته ها نشان داد BMI درگروه مورد وشاهد به ترتیب (94/3 ± 95/26) و (49/3 ± 95/25) بوده است و رابطه معنی داری بین BMIبالا و دردهای ایسکمیک قلبی وهمجنین نتیجه تست تحمل ورزش وجود داشته است(001/0>p).
استنتاج
دردهای ایسکمیک قلبی در میان افراد با میانگین بالای (BMI) شایع است. تست تحمل ورزش مختل به عنوان یکی از روش های غیر تهاجمی وکم هزینه می تواند در تشخیص بیماری ایسکمیک قلب مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p617948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!