عیسی (ع) در روایات الکافی در مقایسه با عیسی در مسیحیت

نویسنده:
چکیده:
در قرآن کریم از حضرت عیسی(ع) به عنوان پیامبر بزرگ الهی یاد شده و بارها بر تایید او توسط روح القدس تاکید شده و حتی قرآن، به صراحت، او را کلمه و روحی از جانب خداوند خوانده است. در روایات اسلامی نیز از آن حضرت با عنوان «روح الله » یاد می شود. با این حال، عیسای قرآنی بنده ای متواضع است که خداوند به او نعمتی ویژه عطا کرده است. کتب روایی، ضمن یادکرد از آیین مسیحیت با نام «نصرانیت» و از مسیحیان با عنوان «نصارا»، به تبیین جزئیات بیشتری از شخصیت، اعمال و سخنان حضرت عیسی پرداخته اند. مسیحیان، ضمن هم اندیشی با پاره ای از محتویات قرآن و حدیث درباره حضرت عیسی، با پاره ای دیگر از این گزارش ها سخت مخالف هستند. در واقع، الهیات مسیحی چهره ای کاملا استثنایی به حضرت عیسی(ع) داده تا جایی که حتی چهره الهیات را نیز دگرگون کرده و آن را از خدامحوری به مسیح محوری مبدل ساخته است.
مسیحیان نوعا آموزه های قرآن و احادیث اسلامی را درباره حضرت عیسی(ع)، گزارش های افسانه ای می دانند که بهره ای از واقعیت ندارند. از این رو، در این مقاله کوشیده ایم تا این مساله را به بررسی بگذاریم.
نویسنده، ضمن عرضه پاسخی نقضی به این ادعاها، ضمن گزارش اهم محتویات کتاب الکافی درباره حضرت عیسی و نیز مقایسه آن با دیدگاه های رایج مسیحیت، به این نتیجه رسیده که گفتمان اسلام درباره حضرت عیسی، در مقایسه با گفتمان مسیحیت، بیشتر بر واقعیات تاریخی و نیز الهیات عقلانی متکی است. این گفتمان، امروزه از سوی برخی اندیشمندان مسیحی، مانند جان هیک نیز مورد استقبال قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p618119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!