تاثیر اجرای نظام پیشنهادات بر میزان تعهد سازمانی پرسنل شاغل در بخش های مراقبت ویژه

پیام:
چکیده:
اهداف. جامعه پرستاری به علت ماهیت خاص شغلی تحت فشارهای مختلفی قرار دارد که ضعف مدیران و عدم آشنایی آنان با سبک های اثر بخش مدیریتی این فشارها را مضاعف می سازد. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر اجرای نظام پیشنهادات بر میزان تعهد سازمانی پرسنل شاغل در بخش های مراقبت ویژه انجام شد.
روش ها. این مطالعه شبه تجربی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل به روش پیش- و پس آزمون به مدت 3 ماه روی 118 نفر از پرسنل شاغل در 3 بخش مراقبت ویژه انجام شد. در گروه مداخله نظام پیشنهادات آموزش داده شد و به اجرا درآمد، در گروه آموزش نظام پیشنهادات فقط آموزش داده شد و در گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای صورت نگرفت. داده ها با استفاده از مصاحبه و پرسش نامه تعهد سازمانی گردآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS 11 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها. در مرحله پس آزمون، میانگین تعهد سازمانی و ابعاد سه گانه آن در بین گروه های مورد مطالعه تفاوت معنی داری نشان دادند (001/0=p). در مقایسه دو به دو، تفاوت در تعهد سازمانی بین گروه های مداخله و آموزش (001/0=p) و گروه های مداخله و کنترل (001/0=p) معنی دار بود ولی بین گروه های آموزش و کنترل (05/0>p) معنی دار نبود. در گروه کنترل و آموزش علیرغم تفاوت جزیی در تعهد مستمر و تعهد تکلیفی (متاثر از گذشت زمان)، در بعد تعهد عاطفی هیچ گونه تفاوت معنی داری ایجاد نشد (05/0>p).
نتیجه گیری. استفاده از نظام پیشنهادات که بر استفاده از نیروی فکر و اندیشه و توان بالقوه پرستاران جوان در کنار تجارب باارزش پرستاران مجرب استوار است از راهکارهای پیشرفت و ارتقای سیستم پرستاری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p637299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!