بررسی تنوع ذخایر توارثی گندم دوروم برای برخی خصوصیات زراعی و مرفولوژیکی

چکیده:

به منظور بررسی تنوع ژنتیکی گندم های دوروم مربوط به کشورهای مکزیک، ایتالیا و ترکیه، تعداد 108 ژنوتیپ در سال زراعی 77- 1376 در کرج در قالب طرح مشاهده ای ساده با شش بلوک کشت و مورد ارزیابی قرار گرفتند. صفات مورد مطالعه عبارت بودند از: میانگین عملکرد سنبله، طول ریشک، تعداد دانه در سنبله، طول پدانکل، طول سنبله، تعداد سنبلچه در سنبله و وزن هزار دانه. نتایج این پژوهش نشان داد که ژنوتیپ های کشورهای مورد مطالعه از نظر اکثر صفات، اختلاف معنی داری با یکدیگر دارند. همبستگی میان عملکرد سنبله با تعداد دانه در سنبله، وزن هزار دانه و تعداد سنبلچه در سنبله مثبت و معنی دار بود.
رگرسیون چند متغیره خطی نشان داد که صفات وزن هزار دانه، تعداد دانه در سنبله و تعداد سنبلچه در سنبله تقریبا 94 درصد از تغییرات میانگین عملکرد سنبله را در این نمونه ها توجیه می نماید. نتایج تجزیه علیت نشان داد که اثر مستقیم تعداد دانه در سنبله و وزن هزار دانه بر میانگین عملکرد سنبله مثبت و بالا می باشد ولی تعداد سنبلچه فقط اثر غیر مستقیم مثبت و بالایی از طریق تعداد دانه در سنبله بر میانگین عملکرد سنبله دارد. نتایج این بررسی حاکی از آن است که خصوصیاتی مانند تعداد دانه در سنبله و وزن هزار دانه را می توان به عنوان شاخص هایی برای انتخاب در جهت بهبود عملکرد سنبله در گندم دوروم توصیه نمود

زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p637650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!