مقایسه اثر اندانسترون - دگزامتازون، متوکلوپرامید- دگزامتازون و اندانسترون- نرمال سالین در کاهش تهوع و استفراغ بعد از جراحی گوش میانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به شیوع زیاد تهوع و استفراغ بعد از جراحی های گوش میانی و تداخل آن با بازسازی گوش پس از جراحی پیشگیری و درمان این عارضه ضروری به نظر می رسد. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی ترکیب های دارویی جدید تر برای به حداقل رساندن میزان بروز تهوع و استفراغ بیماران بعد از جراحی گوش میانی است.

مواد و روش کار

این کارآزمایی بالینی دوسوکور در سال 87-86 بر روی 111 بیمار 15 تا 45 ساله کلاس ASA I و II کاندید عمل جراحی الکتیو گوش میانی با بیهوشی عمومی، انجام شد. بیماران به صورت تصادفی در یکی از سه گروه دارویی (ON، OD، MD) قرار گرفتند. نیم ساعت قبل از خاتمه عمل بیماران گروه ON: اندانسترون (mg/kg 1/0) و نرمال سالین (9/0% cc2)، گروه OD: اندانسترون mg/kg) 1/0) و دگزامتازون (mg/kg15/0) و بیماران گروه MD: دگزامتازون (mg/kg15/0) و متوکلوپرامید (mg/kg15/0) به صورت وریدی دریافت نمودند(حجم داروها در همه گروه ها یکسان بود). بیماران از نظر بروز تهوع و استفراغ، نیاز به تجویز داروی ضد استفراغ (متوکلوپرامید 0.15mg/kg) و دوز دارو در ریکاوری، 6-1 ساعت اول، 12-6 ساعت و 24-12 ساعت اول بعد از عمل مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج حاصله با نرم افزار SPSS 15 و آزمون های آماری کای – دو، ANOVA و t-test آنالیز و 05/0P< معنی دار تلقی شد.

یافته ها

در بین سه گروه تفاوت آماری معنی داری از نظر سن و جنس دیده نشد. همچنین مشخص شد بین سه گروه در 24 ساعت اول بعد از عمل تفاوت معنی داری از نظر بروز تهوع و استفراغ وجود ندارد (271/0=P) اما در 6 ساعت اول پس از عمل میزان بروز تهوع و استفراغ در گروه MD (6/21%)، در گروه ON (1/8%) و در گروه OD (0%) تفاوت معنی دار داشت. (007/0= P) و به همین ترتیب تفاوت نیاز به متوکلوپرامید در 6 ساعت اول پس از عمل بین سه گروه معنی دار بود (007/0P).

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان می دهد که استفاده از ترکیب دارویی اندانسترون – دگزامتازون (OD)، در 6 ساعت اول بعد از عمل کمترین میزان بروز تهوع و استفراغ و نیاز به درمان را به همراه داشته است ولی در بقیه ساعات پس از عمل از نظر بروز تهوع و استفراغ و نیاز به درمان تفاوت معنی داری بین سه گروه وجود نداشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p639889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!