الویت های تحقیقات پرستاری در مراقبت از بیماران سرطانی از دیدگاه پرستاران

چکیده:
زمینه و هدف
مبتلایان به سرطان نیازمند مراقبت ماهرانه، تخصصی و کم هرینه در مراکز مختلف هستند که این خود چالش های بسیاری را برای تیم درمانی- مراقبتی و نیاز به تحقیق را ایجاد کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الویت های تحقیقات پرستاری سرطان از دیدگاه پرستاران شرکت کننده در کنفرانس منطقه ای آسیایی- اقیانوسیه ای پیشگیری از سرطانAPOCP (Asian Pacific Organization For Cancer Prevention) در استان گیلان انجام شده است.
روش بررسی
این تحقیق با استفاده از روش دلفی انجام شده است که از پرسشنامه ای دو بخشی (مشخصات دموگرافیک و عبارات مرتبط با موضوعات تحقیقی) که در طی دو مرحله تدوین گردیده، استفاده شده است. در مرحله اول 30 پرستار عضو کمیته علمی کنفرانس APOCP به تعیین 5 سوال تحقیقی که از نظر آنان از بالاترین الویت در مراقبت از بیماران سرطانی برخوردار خواهد بود، پرداختند. پاسخ های دریافت شده توسط یک گروه 3 نفره از متخصصین دانشگاه و با تجربه در تحقیق و تحلیل داده های کیفی در 4 مضمون ارائه مراقبت، موارد حرفه ای، بالینی و مراقبت روانی-اجتماعی مشتمل بر 35 عبارت تنظیم گردید. در مرحله دوم، پرسشنامه به 30 پرستار داده شد تا عبارات موجود در آن را بر اساس مقیاس لیکرت امتیازدهی کنند. تحلیل نتایج مرحله 1 و 2 نشانگر وجود توافق بین امتیازات بود. لذا برای کسب بالاترین توافق ممکن، پرسشنامه بین تمامی شرکت کنندگان در کنفرانس توزیع گردید که 54 نفر از پرستاران شرکت کننده آن را تکمیل و عودت دادند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
اکثریت واحدهای پژوهش را زنان (6/92درصد)، دارای سمت پرستار بالینی (3/59 درصد) و با سابقه ارتباط مستقیم با بیماران سرطانی (3/96 درصد) و بدون سابقه گذراندن دوره آموزشی خاص (100 درصد) تشکیل می داد. 5 موضوع «اثرات روانی-اجتماعی و اقتصادی تشخیص سرطان بر خانواده»، مراقبت از دهان در یافت کنندگان شیمی درمانی«، نیازهای تغذیه ای مبتلایان»، «راهکارهای تداوم بخش مراقبت بیمارستانی و منزل» و «برقراری ارتباط با بیمار سرطانی» دارای بالاترین الویت و موضوعاتی مانند ترس پرستاران از مراقبت در مراحل نهایی بیماری«،»ارزیابی ابزارهای سنجش خستگی در بیماران«،»ابزارهای بررسی معنویت در پرستاران«،»صفات مشخصه بیماران مبتلا به سرطان های خاص«و»درک بیماران از مراقبت های تسکینی در بیمارستان ها دارای پایین ترین الویت بودند.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش نشان داد که مواردی چون مراقبت های روانی- اجتماعی و اقتصادی، مراقبت های خاص بالینی از جمله مراقبت از دهان و تغذیه و همچنین نحوه ارائه مراقبت، هنوز دغدغه اصلی پرستاران بالینی است. این نتایج می تواند محققان پرستاری را در انتخاب موضوعات مورد توجه و چالش برانگیز یاری نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p644108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!