بررسی ملکولی تاثیر تماس سطح جامد بر تغییر فاز تیپ یک فیمبریه در سرو گروه 44O باکتری اشرشیاکلی مولد عفونت ادراری

پیام:
چکیده:
مقدمه
فیمبریه ی تیپ 1 عامل اتصال مهم درE.coli می باشد که در ارتباط با عفونت های ادراری یافت شده است. شناسایی ژن های کدکننده عوامل بیماری زا امری ضروری است. بررسی ژنوتیپی ملکولی تاثیر تماس سطح جامد روی تغییر فاز تیپ یک فیمبریه در سرو گروه های O از اهداف این بررسی بوده است.
روش
نمونه های E.coli جدا شده از ادرار بعد از تعیین هویت به روش سرولوژیکی سروتایپینگ شدند. ارزیابی فنوتیپی تغییر فاز تیپ یک فیمبریه از طریق آزمون هماگلوتیناسیون حساس به مانوز انجام پذیرفت. با روش PCR و اندونوکلئاز محدود الاثر HinfI تغییر فاز تیپ یک فیمبریه مورد بررسی قرارگرفت.
یافته ها
از تعداد 200 نمونه ی ادرار حدود 158 کشت مثبت E.coli جدا شد که سروتیپO غالب آن ها سروتیپ O44 بود. با کشت بر روی محیط جامد 51% از سویه ها هماگلوتیناسیون مقاوم به مانوز و 49% از آنها هماگلوتیناسیون حساس به مانوز را نمایش دادند. در کشت بر روی محیط مایع به دلیل قرارگرفتن اپرون در حالت روشن 68% از سویه ها هماگلوتیناسیون حساس به مانوز و 32% از آن ها هماگلوتیناسیون مقاوم به مانوز را نمایش دادند. محصولات PCR مربوط به قطعات 359bp و 200bp معرف نمونه هایی است که در آنها اپرونfim خاموش می باشد. در باند مربوط به قطعات489bp و70bp اپرون fim در هر دو حالت روشن و خاموش مشاهده گردید.
نتیجه گیری
سویه های E.coli عامل عفونت های ادراری متعلق به تعداد محدودی از سروتیپ های O می باشند. فاکتورهای محیطی در تنظیم بیان اپرون های مولد فیمبریه در اشرشیاکلی نقش مهمی دارند. سویه های جدا شده از ادرار بعد از تلقیح در محیط کشت مایع موقعیت روشن اپرون فیمبریه و هماگلوتینین حساس به مانوز را نشان دادند. بیان تیپ یک فیمبریه و تاژه احتمالا منعکس کننده یک میان کنش دینامیک ضروری میان اتصال و تحرک باکتری می باشند و سویه های حاضر در نمونه ادرار بیماران به علت عدم اتصال به اپی تلیال از نظر فعالیت ژن های فیمبریه تیپ یک غیر فعال می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
215
لینک کوتاه:
magiran.com/p646132 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!