بررسی روند نسبت کم وزنی نوزاد در بدو تولد با افزایش آلاینده های اصلی هوا در شهر تهران

چکیده:
عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا بر سلامت و وضعیت رشد جنین تاثیر دارند. با توجه به افزایش آلودگی هوا در شهر تهران بررسی اثرات آلودگی هوا بر سلامت نوزادان که جزء گروه آسیب پذیر جامعه می باشند ضروری به نظر می رسد. لذا این پژوهش با هدف تعیین روند افزایش نسبت تولد نوزاد کم وزن با افزایش هریک از آلاینده اصلی هوا انجام شده است.
پژوهش حاضر از نوع هم گروهی و گذشته نگر بوده است تعداد نمونه در این پژوهش 1000 نوزاد بود که به صورت تصادفی از جامعه پژوهش انتخاب شدند. جامعه پژوهش شامل کلیه نوزادان زنده، یک قلو متولد شده طی سال های 1379 لغایت 1381 از مادران 35-18 ساله و خانه داربوده است که در دوران بارداری در یکی از چهار منطقه مورد نظر این پژوهش ساکن بوده اند.
محیط پژوهش محدوده ای با شعاع پنج کیلومتری از ایستگاه های سنجش کنترل کیفیت هوا (فاطمی، آزادی، بازار و فرهنگ سرای بهمن) بود.
نتایج نشان داد که با افزایش میزان منوکسید کربن (011/0P=) دی اکسید سولفور (050/0P=) دی اکسید ازت (009/0P=) و ازن (03/0P=) در سه ماهه سوم بارداری نسبت کم وزنی نوزادان افزایش یافته است. اما در مورد ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون روند معنی داری وجود نداشت.
با توجه به تائید فرضیه این تحقیق که «با افزایش آلاینده های اصلی هوا میانگین وزن زمان تولد نوزاد کاهش می یابد» در نتیجه خطر بروز بیماری، تعداد دفعات بستری شدن در بیمارستان و بالطبع افزایش هزینه درمان و مراقبت میزان مرگ و میر این گروه از نوزادان در مقایسه با نوزادانی که وزن هنگام تولد آنها 2500 گرم و یا بیشتر است، فزونی می یابد. لذا با توجه به نتایج پژوهش حاضر در زمینه ارتباط آلودگی هوا با نسبت تولد نوزاد کم وزن، پیشنهاد می شود مراکز مسئول برای حفظ سلامت مادران باردار و کودکان در جهت کاهش آلودگی هوای شهر تهران تدابیر جدی به کار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p646479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!