ارزشیابی تست آزمایشگاهی Gastric aspirate shake test در پیش گویی نیاز به سورفاکتانت در نوزادان مبتلا به بیماری غشای هیالین

پیام:
چکیده:
مقدمه
تجویز هر چه زودتر سورفاکتانت به نوزادان مبتلا به بیماری غشای هیالین (HMD) منجر به پیش آگهی بهتر و بهبودی سریع تر بیمار خواهد شد ولی در برخی از موارد به علت عدم بروز کامل علایم بالینی، تشخیص در ساعت اول میسر نیست. هدف از این مطالعه، ارزشیابی تست آزمایشگاهی Gastric aspirate shake test در تشخیص زودرس HMD و پیش گویی نیاز به سورفاکتانت در این نوزادان بود.
روش ها
این مطالعه بر روی 81 نوزاد نارس با سن حاملگی کمتر از 34 هفته انجام گردید. تعداد 31 نوزاد بر اساس علایم بالینی با تشخیص HMD و50 نوزاد بدون دیسترس تنفسی به عنوان گروه شاهد وارد مطالعه شدند. از کلیه ی نوزادان در همان نیم ساعت پس از تولد، 5/0 میلی لیتر از ترشحات معده آسپیره و با 5/0 میلی لیتر نرمال سالین در یک لوله مخلوط و 15 ثانیه لوله را تکان داده شد و سپس 1 میلی لیتر اتانول 95% به آن اضافه و بار دیگر 15 ثانیه لوله تکان داده شد. سپس لوله را 15 دقیقه مستقیم به صورت عمودی نگه داشته، سطح مایع هوا را برای نتیجه ی آزمایش نگاه می کردیم. اگر بر سطح هیچ گونه حباب هوا نبود تست منفی و نشانگر کمبود یا فقدان سورفاکتانت بود. در صورتی که حباب های هوا فقط در اطراف لوله باشد ولی کل سطح را نپوشانده باشد، تست intermediate در نظر گرفته شد (مقادیر کمی سورفاکتانت وجود دارد ولی کافی نمی باشد) و در صورتی که کل سطح پوشیده از حباب های هوا باشد، تست مثبت و نشانگر سورفاکتانت به اندازه کافی بود.
یافته ها
کلیه نوزادان مبتلا به HMD در نیم ساعت اول تست منفی یا intermediate داشتند. حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری منفی و ارزش اخباری مثبت آزمایش GAST برای تشخیص بیماری HMD به ترتیب برابر 100 درصد، 66 درصد، 100 درصد و 5/64 درصد به دست آمد. حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری منفی و ارزش اخباری مثبت آزمایش GAST برای تعیین نیاز بیماران به سورفاکتانت به ترتیب برابر 100 درصد، 8/64 درصد، 100 درصد و 5/62 درصد به دست آمد.
نتیجه گیری
آزمایش GAST بسیار سریع و ساده انجام می گردد و به علت حساسیت و ارزش اخباری منفی بالای این آزمایش در رد کردن بیماری HMD و عدم نیاز به سورفاکتانت ارزش بسیار بالایی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
306
لینک کوتاه:
magiran.com/p650465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!