آشکارسازی خودکار میکروآنوریسم در تصاویر رنگی رقمی شبکیه چشم با روش تبدیل رادون محلی

چکیده:
مقدمه
رتینوپاتی دیابتی جزو خطرناکترین و شایع ترین بیماری های سیستم بینایی انسان به شمار می آید و اصلی ترین عامل نابینایی در بزرگسالان بین 20 تا 60 سال می باشد. طبق آمار منتشر شده، حدود 2% از افرادی که مدت 15 سال از ابتلا به دیابت آنها گذشته است، کاملا فاقد بینایی هستند و حدود10% از این افراد از اختلالات بینایی رنج می برند.تشخیص میکروآنوریسمها که از اولین علائم آشکار بیماری رتینوپاتی دیابتی در شبکیه چشم هستند، باعث تشخیص این بیماری در مراحل ابتدایی آن می شود در این مقاله به معرفی روشی نوین برای آشکارسازی خودکار میکروآنوریسم در تصاویر رنگی شبکیه چشم پرداخته شده است.
مواد و روش ها
روش مذکور دارای سه مرحله اصلی است که در مرحله اول تصویر ورودی تحت پیش پردازش قرار می گیرد تا بصورت تصویری با پس زمینه یکنواخت و کنتراست مناسب درآید. در مرحله دوم با استفاده از تبدیل رادون محلی نقاط کاندیدا از تصویر آشکارسازی می شوند. در مرحله سوم با بهره گیری از روش طبقه بندی SVM نقاط کاندیدا تحت آزمون قرار می گیرد تا اعتبار آنها تایید و یا رد شود. برای آزمایش الگوریتم از یک مجموعه شامل 100تصویر شبکیه که نقاط مربوط به میکروآنوریسم آنها توسط چشم پزشک مشخص شده بود، استفاده شده است.
نتایج
مطابق این روش، نرخ حساسیت بدست آمده در تشخیص بیماری برابر 100%ودر تشخیص دقیق مکان عارضه برابر %97 و نیز ویژگی در تشخیص بیماری 90% و تعداد میانگین تشخیص خطای مثبت برابر 5 بوده است.
بحث و نتیجه گیری
اعداد بدست آمده برای نرخ حساسیت و نیز میانگین تشخیص خطای مثبت، این الگوریتم را جزو دقیق ترین الگوریتمهای این حوزه قرار می دهد، ضمن اینکه در این الگوریتم به دلیل استفاده از تبدیل رادون، حساسیت به نویز موجود در تصاویر حذف شده و الگوریتم در مقابل این پدیده اجتناب ناپذیر مقاوم می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p652466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!