بررسی عوامل مؤثر برباروری در استان مازندران با روش آنالیز مسیری(path analysis)

پیام:
چکیده:
مقدمه
در شرایط کنونی به علت ارتقاء وضعیت بهداشتی و کاهش مرگ و میر، جمعیت کشور افزایش یافته ولی رشد منابع غذایی، اقتصادی، فرهنگی و... متناسب با رشد جمعیت نمی باشد و مهمترین عامل ازدیاد جمعیت، باروری است که تابعی از عوامل اجتماعی اقتصادی و فرهنگی جامعه میباشد بنابراین در صورت یافتن ارتباط معنی دار بین عوامل فوق و باروری ممکن است بتوان با اعمال نفوذ بر این عوامل چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم کنترل باروری را بدست گرفت و تعادلی بین جمعیت و امکانات برقرار ساخت. از آنجایی که در نتیجه این پژوهش مدلی برای پیش بینی و کنترل باروری در سطح کشور ارائه می شود که مختص کشور ما و استان مازندران میباشد می توان از آن در برنامه ریزی های صحیح کنترل باروری استفاده کرد.
هدف
هدف از این تحقیق تعیین عوامل مؤثر بر باروری در استان مازندران می باشد.
روش کار
داده های این مطالعه از طرح بررسی عوامل مؤثر بر آهنگ و بازدهی باروری در استان مازندران در سال 79 به وسیله پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش(مشخصات دموگرافیک، اطلاعات باروری و بخش تنظیم خانواده) گردآوری شده است. نوع مطالعه توصیفی - تحلیلی و روش نمونه گیری دو مرحله ای تصادفی میباشد جامعه مورد مطالعه زنان 54 – 10 ساله ازدواج کرده، همسردار میباشد که حجم نمونه با سطح اطمینان 95% و اشتباه کمتر از 2%، 1137 نفر برآورد شد.
نتایج
نتایج توصیفی به صورت جداول دو بعدی و سه بعدی تهیه و ارتباط بین متغیر ها با آزمون های مربع کای و دقیق فیشر بررسی شدند سپس از بین عوامل مؤثر بر باروری فاکتورهای سن، سواد مادر، سن ازدواج، سن اولین حاملگی، سالهای زناشویی، ترجیح جنسی، تعداد فرزندان مورد علاقه و کاربرد روش های پیشگیری با روش آنالیز مسیری مورد بررسی قرار گرفتند و اثرات مستقیم و غیر مستقیم این متغیر ها بر کاهش یا افزایش باروری محاسبه شدند و نتیجه اینکه سن مادر وسالهای زناشویی قوی ترین اثر افزایشی و سواد مادر بیشترین اثر کاهشی را بر باروری اعمال میکند.
نتیجه گیری
از آنجائیکه کنترل باروری از طریق همه متغیرهای تاثیرگذار ممکن نیست لذا بهتر است توجه بیشتر را روی متغیرهای سالهای زناشویی و سواد مادر معطوف نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p663942 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!