بررسی عوامل مادری پیش بینی کننده کم وزنی نوزادان

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه تولد نوزادان کم وزن یکی از جدی ترین مشکلات بهداشتی جهان محسوب می گردد. به طوری که 65 درصد از موارد مرگ و میر نوزادی را موجب می گردند. بنابراین شناسایی عوامل پیش بینی کننده کم وزنی نوزادان توسط پرستاران ضروری به نظر می رسد. با توجه به نتایج تحقیقات که نشانگر اهمیت زیاد عوامل مادری در تولد نوزاد کم وزن هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مادری پیش بینی کننده کم وزنی نوزادان در مادران مراجعه کننده به بیمارستانهای شهر رشت انجام شده است.
هدف
هدف از انجام این تحقیق، تعیین عوامل مادری پیش بینی کننده کم وزنی نوزادان مادران مراجعه کننده به بیمارستانهای شهر رشت است.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی است که بر روی 2500 نوزاد متولد شده در بیمارستانهای شهر رشت که دارای مشخصات واحدهای پژوهشی بوده اند، انجام شده است که طی آن نوزادان در دو گروه با وزن طبیعی، و دارای وزن 2500 گرم و کمتر دسته بندی شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش: اطلاعات مرتبط با نوزاد و عوامل مادری (عوامل دموگرافیکی، اقتصادی – اجتماعی و طبی) موثر بر کم وزنی نوزاد استفاده شد و داده ها به روش مصاحبه سازمان یافته با مادران نوزادان و مشاهده اطلاعات مندرج در پرونده گرد آوری شدند. تجزیه و تحلیل آماری با تعیین تفاوت بین مشخصات عوامل مادری نوزادان با وزن 2500 گرم و پایین تر با نوزادان وزن طبیعی انجام شد.
نتایج
نتایج نشان داد که بین سن کمتر از 20 سال و بالای 35 سال مادر از عوامل دموگرافیکی و مصرف کم میوه، بیکاری پدر و درآمد ماهیانه 200-100 هزار تومان از گروه عوامل اقتصادی – اجتماعی مادران با کم وزنی زمان تولد نوزاد ارتباط معنی داری وجود داشته است (05/0 p<).
نتیجه گیری
با توجه به عوامل خاص مادری موثر بر کم وزنی نوزاد، اهمیت نقش مسئولین امور بهداشتی در افزایش آگاهی های عمومی در زمینه سن مناسب حاملگی و تغذیه مناسب و همچنین رشد اقتصادی جامعه بیش از پیش محرز می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p663945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!