اثر میدان مغناطیسی با فرکانسهای پایین بر روی حافظه ویادگیری

چکیده:
مقدمه
بررسی اثرات بیولوژیک میدانهای مغناطیسی از سالها پیش موردتوجه دانشمندان بوده است و در سالیان اخیرنیز تحقیقات گسترده ای با استفاده از فرکانسها وشدتهای مختلف برروی انسان وحیوانات آزمایشگاهی انجام شده است. نتایج بدست آمده در این زمینه، که عمدتا با استفاده ازفرکانسهای بالا انجام شده است، نشان دهنده اثرات این میدانها برروی ساختاروعملکرد سیستمهای زنده می باشد.هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر میدان با فرکانسهای پایین بر روی حافظه و یادگیری در موش صحرائی می باشد
مواد و روش ها
تعداد 60 موش صحرائی نربالغ از نژاد اسپراگ دالی (با وزن 250-200گرم) بطور تصادفی انتخاب وبه شش گروه ده تائی تقسیم شدند.گروه اول، گروه شاهد بود وگروه های 2 تا 6 که به ترتیب در معرض فرکانسهای5، 10، 15، 25 و40 هرتز و شدت 50 میکروتسلا قرار گرفتند. برای بررسی اثرات میدان بر روی یادگیری 20 نوبت آزمون با استفاده از جعبه شاتل در حالیکه در بین دو بازوی مولد میدان بود و دستگاه بر روی فرکانس و شدت مورد نظر قرار داشت، انجام گردید. برای بررسی برگشت پذیر بودن اثرات میدان و نیز بررسی حافظه، 24 ساعت بعد مجددا 20 نوبت آزمون در همان شرایط و در حالیکه دستگاه مولد میدان خاموش بوده انجام شد. پارامترهای اندازه گیری شده عبارتند از: تاخیر پاسخهای شرطی (latency)و تعداد پاسخهای شرطی.
نتایج
میدان با فرکانسهای 5، 10،15 و40 هرتز و شدت 50 میکروتسلا بر روی یادگیری وحافظه اثری ندارد اما فرکانس 25 هرتز اگرچه بر روی یادگیری اثری ندارد اما موجب اختلال در تثبیت حافظه میشود.
بحث و نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان داد که در فرکانس 25 هرتز و شدت 50 میکروتسلا اختلاف معنی داری در تاخیر پاسخهای شرطی و تعداد پاسخهای شرطی روز دوم با گروه شاهد و بقیه گروه ها وجود دارد. بدین صورت که در این گروه و برخلاف گروه شاهد و گروه های آزمایشی دیگر، تاخیر پاسخهای شرطی در روز دوم افزایش و تعداد پاسخهای شرطی کاهش یافت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p666074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!